Genom åren har Jokkmokks kommun lagt skattepengar på regionala samarbeten med resten av länets kommuner och företag för att öka turismen till regionen. Förra året fick Jokkmokksborna betala 545 kronor var av satsningen.
– Målet med en bredare besöksnäring är att fler ska upptäcka vad som finns i Jokkmokk. Om vi har besökare som kommer till vår kommun som vill göra olika saker, som att åka bil på is eller hyra snöskoter till exempel skapar det arbetstillfällen och en lokal tillväxt, säger Robert Bernhardsson (S), kommunalråd i Jokkkmokks kommun.
Tre av landets tio kommuner, där turismen kostar som mest per invånare är i Norrbotten. Det visar statistik från SCB/Kommun- och landstingsdatabasen, som Nyhetsbyrån Siren tagit fram. På fjärdeplats hamnar Jokkmokks kommun följt av Övertorneå och Arvidsjaur på en sjätte och sjunde plats.
Mellan 2006 och 2016 hade besöksnäringen ökat med 52 procent i Jokkmokks kommun. 2016 visades en rekordomsättning på 291 miljoner kronor för de lokala turistföretagen.
– Det är i min övertygelse att besöksnäringen kommer att växa i Jokkmokks kommun även framåt men vi måste bli bättre på att tillvara på de möjligheter som finns, säger Robert Bernhardsson.
Kiruna som är en ort med många besökare varje år, har däremot inga kommunala utgifter för turistnäringen.
– Där finns det många starka företag inom besöksnäringen men till skillnad till Jokkmokk har vi mindre företag som inte har samma möjligheter.
Det starkaste besöksföretaget i Jokkmokk, enligt Robert Bernhardsson, är Kåbdalis skidanläggning, som på tio år ökade från cirka 2000 till 79000 sålda liftkort, enligt kommunens uppgifter från 2016.
Under sommaren är det i stället campinganläggningar, naturen och fjällen som drar människor till Jokkmokk.
– Våra viktigaste personer sommartid är norra Sverige. Då bor folk i stugor och många fjällvandrar, men det är inte lika ekonomiskt för Jokkmokk.
Den största andelen av besökarna är från norra Sverige men också från Finland och Norge.
– Vi ser en positiv utveckling men det innebär inte att vi är nöjd utan vi vill ha ut ännu mer av det vi satsar.