Helikopterbolaget expanderar och skapar ny konkurrens

Kallax flyg expanderar verksamheten till Jokkmokks kommun och skapar en konkurrenssituation i luftrummet, där Fiskflyg tidigare varit ensam. "Konkurrens är alltid bra för kunderna", säger Joakim Öberg, marknadschef för Kallax flyg.

"Det blir hangar, kontor och allt som behövs för daglig drift. Jokkmokk blir ett jättebra komplement", säger Joakim Öberg, pilot och marknadschef på Kallax Flyg. Här tillsammans med piloten Patrik Nilsson.

"Det blir hangar, kontor och allt som behövs för daglig drift. Jokkmokk blir ett jättebra komplement", säger Joakim Öberg, pilot och marknadschef på Kallax Flyg. Här tillsammans med piloten Patrik Nilsson.

Foto: Jens Ökvist

Jokkmokk2021-11-03 18:00

I somras startade Kallax flyg den vilande helikopterbasen i Kvikkjokk och nyligen godkände kommunen en tomtförsäljning på ett industriområde i Jokkmokks tätort för 790 000 kronor. Planen är enligt marknadschefen Joakim Öberg att öppna en året runt-bas.

– Det blir hangar, kontor och allt som behövs för daglig drift. Jokkmokk blir ett jättebra komplement både till vår huvudbas i Piteå och vår verksamhet norrut i Kirunaområdet. Det är logistiskt sett ett väldigt bra läge.

Kallax flyg har sedan början av 2000-talet haft en bas i Kvikkjokk, men inte någon verksamhet. I somras väcktes den dock till liv och Fiskflyg som varit ensam i Jokkmokk- och Gällivarefjällen, fick då konkurrens.

– Vi har tänkt länge att vi skulle köra igång i Kvikkjokk men vi har haft för mycket att göra överallt annars. En pilot som jobbat hos oss länge och har släkt i byn har varit drivande, och nu blev det verklighet. Vi ser även ett ökande behov av våra tjänster och sommarens öppning gick bra, nu vill vi bygga nytt och fräscht även i Kvikkjokk som blir en säsongsbas, säger Joakim Öberg.

Hur ser du på konkurrensen som uppstår?

– Bra konkurrens är alltid sunt. Det höjer nivån och blir en positiv utveckling av tjänsterna med högre kvalité. Man måste vara på tårna helt enkelt. Konkurrens är alltid bra för kunderna och marknaden är stor nog för båda. Kunder gillar inte monopol då priserna lätt kan fara iväg och som aktör blir man inte lika rädd om kunders anseende.

Fiskflygs vd Per Grahn känner väl till konkurrensen som uppstår, men han tror inte på jättestora förrändringar.

– Vi har vår affärsidé som vi kör vi på. Vi har i och för sig vår huvudbas i Porjus och ingenting i Jokkmokk. Men nog blir det konkurrens, fast det får man räkna med i alla branscher.

Joakim Öberg har i dagsläget svårt att uppge hur många arbetstillfällen den nya basen i Jokkmokk kommer ge. Tanken är iallafall att börja med en av sina 14 helikoptrar stationerad på basen.

– Uppdragen kommer inrikta sig på ledningsbesiktningar, tunga lyftjobb, hjälpa rennäringen, rovdjursinventeringar, skyddsjakt och såklart turismflygningar. Jag tror Jokkmokksbor tycker det är kul med en satsning på orten, och att det blir lite ny fart och rörelse, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!