Företaget Drivers paradise bildades år 2015 av Niclas Hellqvist, Joakim Fällgren och Stig Blomkvist
– Det är vi tre som är kärntruppen och det var vi som skapade detta från början. Vi ville ha ett aktivitetsbolag till hotellet dit det kommer väldigt många gäster som kommer för upplevelser här runt polcirkeln. Det finns ganska mycket att göra i Jokkmokk men sedan tycker vi att vi skulle vara bättre på att berätta att vi finns, därför skapade vi drivers, säger Niclas Hellqvist.
Den gamla rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist har blivit ett stort varumärke för företaget. Men Niclas Hellqvist berättar att trion olika styrkor har bidragit mycket till företagets framgångar.
– Stig är en gammal världsmästare i rally och han är en fantastisk chaufför trots att han är 72 år gammal. Sedan är han den sista stora världsmästaren från Sverige och han är känd för att komma i mål på tävlingar. Joakim besitter en enorm kunskap med mjuka värden, han är väldigt bra på att ta hand om människor. Jag kommer med väldigt mycket idéer och den kombinationen har visat sig vara bra.
Vad efterfrågar de turister som ni har kontakt med?
– Det är upplevelsen. Vad vi än erbjuder måste man ha kundglasögon på sig och förstå vad de vill ha. I år har vi förlängt våra vistelser så att de är här fyra dagar. Vi fick flera önskemål i fjol från gäster att tyckte att vistelsen var lite för kort för att hinna boka på flera aktiviteter. Man måste anpassa sig efter kunden och paketera det så att det blir enkelt med logistiken. Det blir ganska enkelt när vi bor i Jokkmokk. Vi vill inte att gästerna ska ha för mycket dötid i transporter och det ser vi är viktigt. På andra platser är det långa restider till aktivteter. Vi tar hand om gästerna genom hela kedjan, från att gästerna hämtas upp tills de åker hem, säger Niclas Hellqvist och fortsätter.
– Iskörningen har skapat en ny reseanledning till Jokkmokk. Men de som kommer hit och kör bil vill även prova på andra aktiviteter som vi har i Jokkmokk som att köra hundspann, köpa unik shopping eller besöka de som har renar hemma.
Samarbetar ni mycket med andra företag?
– Vi har haft samarbeten med företag i England. Dels lite resebyråer som gärna vill sälja våra grejer. Sedan har vi lokala entreprenörer, det kan vara både skotrar och hundspann.
Bilarna som Drivers paradise använder beskriver de som "så miljövänliga som en bil kan vara".
– De är optimerade och vi åker på så miljövänligt bränsle som det går. Vi har varit noga med att ha en miljöplan och vi har alltid en miljövagn med oss när vi är ute och kör, bara för att undvika eventuella spill. Vi har en bra plan för det.
Vad har ni för planer framöver?
– Vi har väldigt mycket bokningar. Det har vi sett de senaste åren att våra bokningar ökar och vi har försökt att jobba hårt med marknadsföring på internet och speciellt Facebook. Det har verkligen gett utdelning. Jag tror att förfrågningarna har dubblats för varje år. Detta är tredje säsongen vi kör och vi har nått stora mål. Vi har fått göra reklamfilm för Volvo, haft deras ledningsgrupp här och fått flera filminspelningsförfrågningar. Vi har fått otroligt många nya vänner, ända från Australien.