Jokkmokks korv satsar italienskt

De har nyligen byggt ut, omsätter 60 miljoner kronor och nu kommer nästa del i satsningen – italienska influenser. Jokkmokks Korv & Rökeri testar nytt.

Vd:n. Magnus Kvickström, Jokkmokks korv.

Vd:n. Magnus Kvickström, Jokkmokks korv.

Foto: David Björkén

Jokkmokk2018-03-20 11:33

Jokkmokks korv blev bästa falukorv vid chark-SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef och en del i familjeföretaget.

Nu tar företaget nästa steg med hjälp av italienare.

Produkten de ska satsa på är parmaskinka.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström, vd och pappa till Viktora Forsman, till svensktnaringsliv.se.

I fjol byggde de ut med 500 kvadratmeter, har drygt 20 årsanställda och har ökat omsättningen från 12 miljoner kronor 2008 till att nu ligga på cirka 60.

Fakta

Resultaträkning 2016

Nettoomsättning: 57,647 MKR.

Resultat efter finansnetto: 4,028 MKR.

Årets resultat: 1,826 MKR.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!