– Folk kommer nog att fortsätta vara ängsliga under lång tid framöver. Man kommer nog inte att vilja sitta i svettiga trånga bussar längre eller bo i flerbäddsrum. Det kanske vi kan omvandla till en framgångsfaktor genom att fokusera på säkerhetsaspekten.
Det säger Ulf Hägglund, tidigare vd på utvecklingsbolaget Strukturum, numer projektledare för projektet ”Smart specialisering i destinationen Jokkmokk" med undertiteln "strategisk och taktisk hållbar utvecklingsplan för lokal destination kopplat till process för regional smart specialisering”.
Projektet startade i januari med syfte att skapa en konkret plan för utvecklingen av besöksnäringen i Jokkmokk.
Sedan kom Corona.
– Det var tur i oturen att vi inte hunnit så långt i processen så att vi redan hade en plan, säger Ulf Hägglund.
Långt innan coronakrisen bröt ut började trenden peka mot att vi i allt högre grad valde att semestra på hemmaplan, inom landet. Många spår att trenden kommer att växa sig ännu starkare med krisen. Det i sin tur har gjort att resmålet i sig har utvecklats mer mot upplevelsen av platsen snarare än platsen i sig.
– Många trender inom besöksnäringen handlar om att ta del av en plats. Att få känna sig som en del av samhället och sammanhanget på den plats man besöker. Ett tydligt syfte har blivit allt viktigare.
Inledningsvis ska man nu, tillsammans med de omkring fyrtio medlemsföretagen, hitta ett format för att jobba med olika scenarier och perspektiv på utvecklingen inom näringen efter coronakrisen.
– Vilken värld kan vi förvänta oss efter corona. Vi leker lite med den tanken nu. Vi måste våga ta diskussioner kring vilka för- och nackdelar Jokkmokk som destination har i den stora bilden. Det är unikt och innovativt och inte något man gjort så ofta.
Ulf Hägglund kan se vissa fördelar i att turismen gjort mer eller mindre halt ett tag.
– Det återstår att se om är timingen är obegripligt bra eller tvärtom. Coronakrisen lägger på nya lager av komplexitet och utmaningar, inte minst för våra företag, men det ger oss samtidigt chansen att jobba seriöst med de här frågarna. Vi har möjlighet att dyka ner i de okända djupen för att bättre förstå Jokkmokk som destination.
Projektet löper året ut och finansieras av Destination Jokkmokk ekonomisk förening tillsammans med Leader Polaris, EU’s jordbruksfonder för landsbygdsutveckling samt Sparbanken Nords framtidsbank