Det är inte att undra på att Thomas Brandlöv är nöjd.
De ökande besökssiffrorna hänger intimt ihop med att Destination Jokkmokk startade sin verksamhet i oktober 2012. Bolaget ägs av Destination Jokkmokk ekonomiska förening som organiserar ett 50-tal turistentreprenörer och Jokkmokks kommun.
– 2012 hade vi de sämsta siffrorna för åretruntturism i Swedish Lapland – från Skellefteå och uppåt. Under 2013 arbetade vi hårt och lyckades vända trenden. Varje månad ökade besökssiffrorna jämfört med året innan. Vi har jobbat strukturerat mot Tyskland, England och Sverige. Det är viktigt att fokusera på vissa marknader och målgrupper istället för att skjuta hagelskott.
– Trots att vi inte har satsat speciellt på Japan så har turisterna därifrån blivit många fler. Vi har god draghjälp av en kakföretagare där som besökte Jokkmokk på 1970-talet och sedan döpte sitt kakföretag till Yokkumokku. I tacksamhet över att få använda vårt namn vill han hjälpa oss.
Bekvämare turister
Thomas Brandlöv påpekar speciellt att sommarturismen har ökat och att turister numera kommer direkt till Jokkmokk istället för att åka till Kiruna och därfifrån göra en snabb avstickare till Jokkmokk.
Natur- och kulturupplevelser är det som turisterna framförallt är intresserade av – framförallt samiska upplevelser.
– De besöker Ajtte, tittar på hantverk hos Sami Duodji och besöker aktiva renskötarfamiljer.
Intresset för att komma ut i naturen är stort.
– Svenskar tycker om att åka skoter. Annars är hundspann populärast.
Istället för långa vandringar med ryggsäck i fjällen frågar turisterna nu mer efter kortare dagsturer i fjällvärlden i kombination med bekvämt boende och god mat på restaurang. Det märker Gun och Lars Mannberg som driver Årrenjarka fjällby.
– Det kommer mer turister till oss och de kommer redan från den här tiden på året mot från mars/april tidigare. Och sommarturismen har ökat, säger Gun Mannberg.