Den aktuella sträckan som ska rustas upp för 40 miljoner, förmodligen redan i sommar, är på 29 kilometer och finns mellan Jokkmokk och Kåbdalis.
Den sträckan har i dagsläget endast ett axeltryck på 16 ton. Medan andra delar av Inlandsbanan klarar ett axeltryck på 20 ton.
Stora volymer
Inlandsbanan ska börja köra bulktransporter, vilket betyder stora volymer gods av olika slag. Då måste hela sträckan palla för trycket.
- Vi omfördelar vår driftsbudget för att kunna ordna till den här sträckan. Vi måste. Vi kan inte ha en järnväg som är 110 mil lång och som klarar tyngre grejer, och där 29 kilometer ska ställa till det, säger Otto Nilsson.
Vad får stryka på foten när ni gör den här prioriteringen?
- Ja, det är lite som att välja mellan pest eller kolera. Vi väljer då att skjuta ett år på att göra slipersbyten.
Har satsningen något med gruvplanerna i Kallak att göra?
- Kallak är väldigt spännande för oss. Men det ligger lite längre fram i tid och då hamnar vi i ett nytt läge, då krävs en mycket större upprustning.
Inlandsbanan AB ägs av 15 kommuner. På torsdag tar styrelsen för Inlandsbanan beslut om upprustningen.