Tenneh Kjellsson har en gedigen erfarenhet från turistbranschen. Hon kommer från Gällivare där hon bland annat har jobbat på Grand hotell Lappland och turistbyrån.
Hon har även en universitetsutbildning i kulturgeografi med specialinriktning mot just destinationsutveckling.
- Jag känner att jag har erfarenheter som behövs för att jobba med turism, säger hon.
Nu går flyttlasset
I dagarna går flyttlasset till Jokkmokk.
- För mig som Gällivarebo är det ju att flytta söderut, säger hon, även om hon den senaste tiden bott i Göteborg där hon jobbat för Svenska turistföreningen.
Som marknadsutvecklare ska Tenneh Kjellsson främst arbeta med marknadsföring och försäljning. Jokkmokk ska bli en året runt-destination för såväl svenska som utländska researrangörer. Laponia och den samiska kulturen är viktiga beståndsdelar för att locka turister.
Vad ser du för potential för turistnäringen i Jokkmokk?
- Den är väldigt god. Ekoturism är attraktivt och det kan Jokkmokk erbjuda. Tystnaden och naturen, sådant som vi tar för givet, är väldigt intressant för till exempel den tyska marknaden.