Gällivarebo ska locka turister till Jokkmokk

Tenneh Kjellsson, 26, är ny marknadsutvecklare för Destination Jokkmokk.Huvuduppdraget: Locka fler turister.

Tenneh Kjellsson har fått uppdraget att utveckla turismen i Jokkmokk.

Tenneh Kjellsson har fått uppdraget att utveckla turismen i Jokkmokk.

Foto: Kurt Engström

JOKKMOKK2013-03-13 13:08

Tenneh Kjellsson har en gedigen erfarenhet från turistbranschen. Hon kommer från Gällivare där hon bland annat har jobbat på Grand hotell Lappland och turistbyrån.

Hon har även en universitetsutbildning i kulturgeografi med specialinriktning mot just destinationsutveckling.

- Jag känner att jag har erfarenheter som behövs för att jobba med turism, säger hon.

Nu går flyttlasset
I dagarna går flyttlasset till Jokkmokk.

- För mig som Gällivarebo är det ju att flytta söderut, säger hon, även om hon den senaste tiden bott i Göteborg där hon jobbat för Svenska turistföreningen.

Som marknadsutvecklare ska Tenneh Kjellsson främst arbeta med marknadsföring och försäljning. Jokkmokk ska bli en året runt-destination för såväl svenska som utländska researrangörer. Laponia och den samiska kulturen är viktiga beståndsdelar för att locka turister.

Vad ser du för potential för turistnäringen i Jokkmokk?
- Den är väldigt god. Ekoturism är attraktivt och det kan Jokkmokk erbjuda. Tystnaden och naturen, sådant som vi tar för givet, är väldigt intressant för till exempel den tyska marknaden.

Fotnot: Destination Jokkmokk ägs till hälften av kommunen och till hälften av en ekonomisk förening bestående av turismföretagare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om