Försäkringskassan i Jokkmokk får JO-kritik

Jokkmokk. Försäkringskassan i Jokkmokk får kritik av Justitieombudsmannen, JO.Detta härrör från ett ärende om assistansersättning, där socialförsäkringsnämnden inte låtit berörd person slutföra sin talan innan beslut fattades.

Försäkringskassan i Jokkmokk får kritik av Justitieombudsmannen. Fotograf: Martin Andersson

Försäkringskassan i Jokkmokk får kritik av Justitieombudsmannen. Fotograf: Martin Andersson

Foto:

Jokkmokk2007-01-04 00:00
En man har JO-anmält Försäkringskassan i Jokkmokk för bristfällig handläggning av hans ärende rörande assistansersättning. Kassan kritiseras nu av Justitiemannen Cecilia Nordenfelt.

Mannen klagar till att börja med på att försäkringskassan inte tillgodosåg hans begäran om att få komma in med kompletterande utredning i sitt ärende.

Fick avslag

Senare yrkade han även på att få lämna muntliga uppgifter i ärendet, då det togs upp vid socialförsäkringsnämndens nästa sammanträde. Detta avslogs med hänvisning till att mannens begäran inte var lämplig med hänsyn till arbetets behöriga gång, vilket var en skälig anledning enligt JO: Dock avslogs mannens begäran vid samma sammanträde där beslutet togs, vilket gjorde att han inte fick tillfälle att slutföra sin talan.

JO ser inga omständigheter som skulle ursäkta denna handläggning av mannens ärende och anser därmed att försäkringskassan gjort sig förtjänt av kritik för sitt agerande.

Kassans handlande föranleder dock ingen ytterligare åtgärd från JOs sida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om