Den pågående pandemin ställer det mesta på huvudet. Framtiden för större evenemang är synnerligen dyster och därför kom beslutet att förändra den årliga marknaden i Jokkmokk till en digital marknad inte som någon större överraskning. Att samla 50 000 människor på trånga gator och i trånga lokaler är, helt enkelt, inte möjligt.
Johan Wiklund och hand kollegor på c/o Gerd började fundera i hur de själva skulle kunna hantera den unika situationen och kom under tankesmedjan fram till att de kanske skulle kunna vara möjligt att bli en hjälpande hand i processen kring en digitaliserad marknad.
– Februari och marknaden är en jätteviktig tid för många fler entreprenörer och företagare än enbart oss. Det skulle kosta stora pengar för kommunen att bygga de plattformar som behövs, dessutom är tiden knapp. Vi har en fjärde generationens webbplats med e-handel som vi tänker kanske kan vara till nytta för fler, säger Johan Wiklund, som lade ut en liten teaser på sociala medier – och responsen var mycket positiv.
Tanken är att skapa tre livescener kopplade till evenemang under marknadsdagarna där entreprenörer kan presentera sig själva och sina produkter som kopplas till en säljplattform. "Live shopping" är ett fenomen som växer snabbt.
– Vi hoppas att vi får många, många med oss. Vi ska träffa kommunen, Strukturum, Sparbanken Nord och Destination Jokkmokk så får vi se om vi får förtroende och möjligheter att gå vidare. Det finns alla förutsättningar.