Dieselpriset bryter ner företagen i brygga

Sverige har just nu världens högsta pris på dieselbränsle. Många företagare har det tufft i norr där avstånden är långa och alternativen inte finns. "Ohållbart i längden", säger Kent Wilhelmsson.

Kent Wilhelmsson kör tank- och slambilen i Jokkmokks kommun.

Kent Wilhelmsson kör tank- och slambilen i Jokkmokks kommun.

Foto: Ludvig Wästfelt

Jokkmokk2022-01-04 05:00

Kent Wilhelmsson driver det anrika företaget i Jokkmokk sedan övertagandet efter företrädaren Jack Backteman 1999. Tiderna har sannerligen förändrats för tank- och slamtömning sedan starten med en lång rad ökade miljökrav och andra bestämmelser på vägen. Dessa har krävt justeringar, det skenande dieselpriset kräver en allt större plånbok.

– Jag har ju bara en bil men det är klart att det är kännbart. Bränslet är den absolut största utgiftsposten för mig och det blir inte precis billigare, konstaterar Kent Wilhelmsson som kör cirka 5000 mil om året med sin 33 ton tunga tank- och slambil som drar en hel del diesel.

– Dessutom står jag en hel del på tomgång när jag jobbar.

Kent Wilhelmsson har absolut ingenting emot en omställning till ett fossilfriare samhälle men tycker att allt går alldeles för fort.

– Det känns som lite hysteri faktiskt. Men hur ska vi göra vi som är tvingade att använda bränslefordon. Vi har inga alternativ, inte ännu. Det är som om vi inte fanns, säger Kent Wilhelmsson vars situation ytterligare ansträngs eftersom han sitter på ett sjuårigt avtal med Jokkmokks kommun – där fem år återstår.

– Visst räknade jag in en indexhöjning när avtalet skrevs men den här utvecklingen kunde väl ingen förutspå. Men jag får gilla läget.

Roger Rimpi driver Samelandsresor och han har tidigare ondgjort sig över den, som han anser, helt orimliga utvecklingen. I dag har han mer eller mindre resignerat.

– Jag kan inte gå omkring och vara arg hela tiden. Det är som det är men visst är det märkligt att vi blir som helt förbisedda, vi osynliggörs. Det pratas vitt och brett om det nya Klondike och hur bra vi är. Men sedan? Det är beklämmande när du upptäcker att de stora tungviktarna i företagsvärlden trycker upp prisbilden med 25–30 procent. Normalt index ligger på under 3 procent men nu görs detta i pandemins namn. Jag blir kraftigt konspiratorisk men vi har inte kraften att ta reda på varför egentligen, säger Roger Rimpi besviket.

Han har ett förslag till de styrande.

– Snälla, dela in landet i regioner med differentierad skatt istället för att låta oss leva på undantag. Betalning efter hur mycket du kör med geopuckar i bilarna som läses av varje år. Eliminera fusk med straffavgifter. Med vår höga tekniska kunskap måste det väl gå på nåt sätt. Men det måste ska nu, inte sen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!