Vid 23.30 i tisdagskväll försvann strömmen för fjällstationen som vid den tidpunkten hade cirka 30 gäster. Det som först kunde verka som ett vanligt strömavbrott drog sedan ut på tiden, mer och mer. Inte förrän på torsdag eftermiddag kunde det åtgärdas.
– Vi är inte alls vana vid den här längden på avbrott, ofta är det korta perioder på några timmar. Det var längesedan det var ett sådant här långt avbrott. Då får man ställa om driften helt och hållet. Vi fick hämta vatten och se till att det fanns värme. Vi har väldigt kreativ personal och alla fick jobba för att se till att allt funkade, säger Johan Påve.
– Vi har grillat utomhus och använt gasolplattor istället. För restaurangens del var det disken som blev det stora problemet.
Tur i oturen att det var varmt väder så husen hann inte bli så nedkylda.
– Hade det varit för kallt måste vi evakuera en sådan här anläggning om vi inte klarar att hålla värmen, säger Johan Påve.
Anläggningen har ingen reservkraft att slå på vid sådana här händelser.
– Vi måste ha någon typ av reservaggregat som gör att strömförsörjningen fungerar vid långa avbrott.
Hur reagerade gästerna?
– Jag tror alla är ovana vid att vara utan ström så här länge, det är vi också. Det blir många frågor. Men det hade varit värre om det varit kallt.
Bjarne Wennberg, avdelningschef på Vattenfall service nord, förklarar vad som orsakade strömavbrottet.
– Det var en lina som släppt från en isolator uppe på ett kalfjäll, säger han.
På grund av hårt väder dröjde det innan Vattenfalls personal kunde ta sig ut, lokalisera och åtgärda felet.
– Vädrets makter har ställt till det. Det här hände på natten och då kunde vi inte flyga ut. Det var varit hårt väder i fjällen och något vidare skoterföre var det inte heller i blidan, skotrarna gick i botten, säger han.
Det gick inte att ta sig över sjön Langas till fjällstationen med ett elverk.
– Vi har elverk som vi kan tillgodose våra kunder med och köra ut. Men det var för hårt väder för att kunna lyfta med helikoptern.