Susanne Zakrisson är helt ny på sin post som kommunens ansvarige för marknaden. Hon har klivit på efter Birgitta Nilsson som hållit i marknadstrådarna i över 30 år tidigare. Och det blev ett kliv rakt ut i det okända eftersom pandemin drev fram konceptet med en marknad utan fysiska besökare. Det vill säga en helt digital lösning.
– Klart det var osäkert och vi egentligen inte helt visste vad vi gav oss in på. Men till slut blev det jättebra, det var ett hårt jobb men när vi ser siffrorna på besökande så måste vi vara glada, även om det inte finns något att direkt jämföra med.
Marknadssändningarna lockade till sig 187 000 besök varav 118 000 unika. Stora siffror och med tanke på hur kort startsträckan var för projektledaren Erika Unnes så känns det väl som om betyget borde hamna på mvg. Eller?
– Med tanke på tidsaspekten som var två månader så måste jag säga att vi klarade det bra. Det var fler som tittade på våra sändningar än vad som besöker en normal marknad. Alla inblandade har gjort ett jättejobb, det är inte bara jag.
Erika Unnes pekar på att handeln blev synnerligen lyckad. Det fanns företag som sålde med digitalt än vad de tidigare gjort under en hel vanlig marknad.
– Det finns ingenting som talar emot att inte det digitala kommer att spela en del också i framtidens marknader.
Vad blev det bästa under marknadsdagarna?
– Alla möten med personer som pratat om Jokkmokk och marknaden med sån värme och kärlek. Sedan all den hjärtliga respons vi fått till oss för det vi gjort, säger Erika Unnes.
För Johan Wiklund och hans team på c/o Gerd blev den handelsplattform som de legat bakom och hanterat en stor framgång. Det gick ut försändelser till 17 länder i tre kontinenter.
– Det handlar om 10 000-tals produkter och vi hade räknat med de flesta kunderna i Sverige, vilket det även blev, men att USA skulle vara tvåa på den listan är överraskande men jättehäftigt. Det gick paket hela vägen till Australien vilket var längst bort. Det är fantastiskt.
Gav det mersmak?
– Absolut kommer det digitala att kunna vara ett komplement under kommande marknader. Framtiden ligger digital. Men det detta visar är att du inte behöver vara platsbunden till de stora städerna för att sälja. Du kan etablera dig var som helst, eller som oss, i Jokkmokk, säger Johan Wiklund.