Det var den åttonde januari som ett postflyg totalhavererade i fjälldalen Oajevágge väster om Ritsem. Planet var på väg mot Tromsö när det störtade rakt ner i marken i 900 kilometer i timmen. Vid kraschen omkom planets 42-årige kapten och 34-årige styrman hemmahörande i Spanien respektive Frankrike.
Läs mer här: Flygplan störtade i fjällen
Orsaken till haveriet var länge ett mysterium och teorierna många. Enligt en preliminär statusrapport som Statens haverikommission presenterade i mars visade planets instrument fel värden. En teori är att piloterna kunde lurats att tro att planets nos pekade uppåt och då kompenserat med att rikta den nedåt mot marken. Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll lanserade en teori för NSD där han trodde att iskristaller påverkat flygplanets luftdatasensor. Det är genom sensorerna som autopiloten får information om planets höjd och fart. Om instrumenten visar fel värden korrigerar systemet felaktigt planets färd.
Läs mer här: 12.00: Gåtfulla flyghaveriet förklaras
Idag klockan 12.00 presenterade kommissionen händelsens slutrapport. I den framgick att orsaken varit att ett gyro i den en tröghetsnavigeringsenhet gått sönder. Det är ett instrument som känner av acceleration och orsakade att den ena pilotens skärm visat felaktig information. Enligt rapporten var bidragande faktorer att instrumentsystemet inte gett tillräcklig vägledning om de felfunktioner som uppkom. Piloternas förmåga att hantera problemet på ett rationellt sätt tros ha påverkats av den en reflexmässig manövreringen som lett till en negativ G-kraft. Enligt rapporten saknades även ett effektivt system för att hantera och kommunicera varningar samt nödlägen.
Felet med gyron vet man inte hur det uppstått men enligt rapporten upptäcktes det antagligen inte innan flygningen på grund av att uppmärksamheten var delad då två uppgifter utfördes samtidigt. Det felet gjorde att det visade att planet låg med nosen upp i luften trots att det flög plant när händelsen inleddes. Den ena pilotens flygdisplay ska ha fungerat medan den andra visade felaktig information. På grund av systemets programmering att visa det som bedöms som sekundär information under endast kort tid upptäckte inte piloterna meddelandet om att skärmarna inte visade samma information.
Förklaringen till att besättningen inte identifierade felet i tid tros vara att de båda koncentrerade sig på varsin display och därför fick olika information. Orsaken till detta tros vara de störningsmomenten i form av varningsindikatorer samt den G-kraften som besättningen utsattes för. Enligt rapporten tog det 15 sekunder innan piloterna började kommunicera operativt och två sekunder senare låg man över den tillåtna hastigheten. Rapporten bedömer manövreringen av planet som "reflexmässig" vilket ledde till att planet sjönk.