Dags för nummer 402!

JOKKMOKK. Årets höjdpunkt och bygdens stora händelse. Det är Jokkmokks marknad som i år genomförs för 402:a gången. Hotellen är fullbokade sedan länge men ännu finns en möjlighet att få privat logi eller kanske masslogi i en gymnastiksal på Östra Skolan.

Tre kvinnor med starkt engagemang i Jokkmokks vintermarknad: Barbro Stenman,turistbyrån, Karin Nordström, kulturchef och Birgitta Nilsson, turistbyråchef. Fotograf: Marie Ridderström

Tre kvinnor med starkt engagemang i Jokkmokks vintermarknad: Barbro Stenman,turistbyrån, Karin Nordström, kulturchef och Birgitta Nilsson, turistbyråchef. Fotograf: Marie Ridderström

Foto:

Jokkmokk2007-01-31 00:00


-Både gamla och unga frågar efter masslogi på skolorna. De säger att det är så trivsamt, de får massor av nya bekantskaper och många har funnit vänner för livet, säger Birgitta Nilsson, turistbyråns chef.

I Jokkmokk indelas tideräkningen efter marknaden, "före" och "efter" marknaden. Grundkonceptet är alltid detsamma.Vintermarknaden är känd för sin kyla, sin snö och sitt sjudande folkliv. Det rika utbudet av kultur, kringarrangemang och samiskt hantverk lockar besökare från hela världen. Förra året besöktes Jokkmokks marknad av 40 000 besökare. Jubileumsmarknaden för två år sedan slog alla rekord med
80 000 besökare.

Fler sameslöjdare

I år finns 230 knallar på plats med sammanlagt 500 marknadsstånd.

-Vi har fått in lite mer samiska slöjdare, vilket vi gläds åt. Men även hantverk och träslöjd av annat slag, tovade tofflor, stickade vantar, keramik och träslöjd, säger Barbro Stenman.

Kultur- och fritidschefen Birgitta Nilsson berättar att man satsar cirka 150 000 kronor på marknadsföring av vintermarknaden.

Ungdomssatsning

-Där går smärtgränsen. Merparten av våra besökare är från länet även om vi har besökare från hela världen. Rysk television kommer hit i år för att gör reseprogram om Jokkmokks marknad och om Ice Hotel. Belgisk teve är här och två tidningar från Hongkong. Det skrivs och filmas för hela världen och den marknadsföringen betyder mycket för Jokkmokk, säger Birgitta Nilsson.

I år satsar man på ungdomarna. Detta genom "Ung marknad" som har ett eget programutbud tillsammans med IOGT/NTO. Mycket efterfrågat eftersom det mesta i programutbudet under marknaden riktar sig till publik över 40.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om