Bybor oroas - tusentals fartdårar på en vecka

Bilister drar sig inte för att passera i 170 knyck genom byn Mattisudden. Det visar en dold mätning som bybon Tord Larsson har gjort.- Det känns inte bra, säger han.

Foto:

JOKKMOKK2012-10-05 05:00

Under sju dygn i augusti satte Tord Larsson upp en liten låda med radarutrustning utanför sitt hus i södra utkanten av Mattisudden, några kilometer söder om Jokkmokk längs väg 97.

Många fortkörare
Tord Larsson fick tag i mätutrustningen genom att han är styrelseledamot i NTF Norrbotten.

- Den som körde snabbast körde 173 kilometer i timmen, det var visserligen mitt i natten, men tvåan som körde 157 kilometer i timmen var mitt på dagen, vid 15-tiden, säger Tord Larsson.

Mätningarna visar också att:

4 355 fordon körde fortare än 100 kilometer i timmen.

4 2 301 fordon körde fortare än 80 kilometer i timmen.

Hastigheten höjdes
Totalt registrerades 6 891 fordon, mellan den 20 och 27 augusti 2012.

- Man undrar ju vad folk har för insikt om det här med trafiksäkerhet. Jag tyckte att det här lät så osannolikt att jag ringde till ambulansen och frågade om de hade haft några prio ett-larm under den här tiden. Men det hade de inte, säger Tord Larsson.

Det var vid årsskiftet som hastigheten höjdes från 70 till 80 kilometer.

- Det har blivit mycket sämre. Nu väntar mörka månader med snörök och halka vilket ger längre bromssträckor. Det är ganska många bybor som rör sig längs vägen. Vi har ett aktivitetshus dit samtliga bybor far för att hämta sin post varje dag, säger Tord Larsson.

"Viktig väg"
Förra året gjorde Vägverket en översyn av lokala trafikföreskrifter på 200 platser i Norrbotten, det vill säga byar, korsningar och samhällen. I samband med det höjdes hastigheten i många byar.

Mattisuddsborna överklagade höjningen till länsstyrelsen men fick svaret att väg 97 är klassad som en viktig väg för näringslivet.

- Vi har sett över vilka vägar och stråk på vägnätet som är de viktigaste för näringslivet och pendlingen, och det är framförallt riks- och Europavägarna. Där vill man hålla upp framkomligheten, säger Richard Hultmar, trafikingenjör på Trafikverket i Luleå.

Varför höjdes hastigheten på flera sträckor?
- Vi har fått fler hastighetssteg att välja på, tidigare hade man bara 70 och 90 och då valde man 70. Byar och samhällen med liknande siktförhållanden och antal utfarter ska ha samma hastigheter så att trafikanter känner igen sig i trafikmiljön, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om