Bröt mot god inkassosed

Jokkmokk. Inkassobolaget Lindorff Sverige AB skickade ett ärende rörande en jokkmokkskvinna till kronofogden av misstag.Datainspektionen bedömer att företaget brustit i sin handläggning och därmed brutit mot god inkassosed.

Jokkmokk2006-10-25 00:00
I början av juni i år fick en kvinna i Jokkmokk en fordran på 648 kronor från inkassoföretaget Lindorff Sverige AB, rörande en leverans av naturläkemedel som kvinnan tidigare mottagit. Trots att hon betalade denna en vecka senare kom samma fordran en gång till, vilken hon också betalade eftersom hon fått klart för sig att ärendet nu överlämnats till kronofogdemyndigheten.

Lindorff kunde dock inte finna några betalningar från kvinnan. Först när denne krävde återbetalning uppdagades att inkassobolagets fakturasystem inte fungerat korrekt på grund av ett systembyte och företaget kunde konstatera att de inbetalningar kvinnan uppgivit att hon gjort fanns där.

Kvinnan fick dock vänta närmare två månader innan hon fick tillbaka de pengar hon betalt för mycket.

Datainspektionen anser nu att Lindorff Sverige AB på flera punkter har brutit mot god inkassosed. Den utgår ifrån att de uppkomna bristerna i handläggningsrutinerna omgående åtgärdas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om