Två piloter omkom den 8 januari då ett postflyg på väg mot Tromsö totalhavererade i den väglösa fjälldalen Oajevágge, väster om Ritsem. Haveriet var dramatiskt. Innan planet pulveriserades störtdök planet med nosen före i över 900 kilometer i timmen.
Statens haverikommission har sedan dess försökt förstå vad som orsakade olyckan. Informationen i planets svarta lådor har varit helt avgörande i utredningen. Kommissionen publicerade en preliminär statusrapport i mars som inte gav några raka besked. Men utredarna hade upptäckt att planets instrument plötsligt visade fel värden. Piloterna kan ha lurats till att tro att planets nos pekade uppåt – när den i själva verket pekade nedåt. De kan därför ha felkompenserat planet genom att styra nosen mot marken.
Frågan är i så fall varför planets instrument visade fel värden. En tidig teori är att iskristaller kan ha kapat en kritisk funktion flygplanet – luftdatasensorn. Sensorerna läser av information om planets höjd och fart, vilket autopiloten sedan flyger efter. Systemet försöker då korrigera planets färd efter helt missvisande värden till följd av isbildningen. Teorin lanserades av flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll i NSD.
– Kör man då på autopilot så flippar hela systemet ur och man kommer in i ett okontrollerat läge. Det är inte så lätt att hantera för det går fort, berättade Hans Kjäll.
Haverikommissionen kan komma med ett definitivt svar på gåtan klockan 12 i dag. I november berättade utredningens ordförande, Jonas Bäckstrand, att de har en bättre bild av vad som har hänt.
– Vi har en rätt klar bild av vad som inträffade.