Dödsolyckan inträffade mellan Gransjö och Sandsträsk på en järnvägsövergång som saknade både bommar och ljussignal.
– Det är åt helvete att det får vara på det här sättet 2019, säger Mats Lund, ordförande i vägsamfälligheten som sköter Degervattensvägen där olyckan inträffade.
För drygt 30 år sedan dog hans pappa på samma sätt – på samma järnvägsövergång. Den ena av personerna som avled i söndags är han morbror åt.
– Paret var i 60-årsåldern drygt. De hade just fått pension och skulle börja njuta av livet, säger han sorgset.
Han har själv varit i kontakt med Trafikverket flera gånger under årens lopp för att påtala brister i säkerheten vid övergången.
– Vi vill helst ha bommar och ljussignaler där, men de röjer inte ens bort sly en gång. Vi har varken säkra vägar eller säkra järnvägar här, menar han.
Anneli Söderman Edqvist passerar regelbundet järnvägsövergången då hon ska hämta barnbarnen i Svartlå.
– Jag tycker det är vansinne att den får vara helt obevakad. Det är en jättefarlig övergång. Du måste nästan ända ut på spåret innan du ser om det kommer något tåg, säger hon.
Redan som liten var hon med om en otäck situation på samma plats.
– Min mormor höll på att krocka med tåget och jag var med i bilen. Så jag har lärt mig att vara försiktig. Varenda gång jag kommer dit så saktar jag ner och stannar innan jag rullar sakta framåt.
Hon känner till de som dog, eftersom de är uppvuxna på samma ställe.
– Det är tragiskt att det måste hända, säger hon.
Göran Granström, lokförare vid Railcare-T, berättar att de flesta tåg kör cirka 100 kilometer i timmen på den aktuella sträckan och ända upp till 120-130 kilometer i timmen är tillåtet för vissa tåg.
– Med de hastigheterna har lokföraren inte en chans att hinna få stopp om en bil eller annan fara plötsligt dyker upp på spåret framför, konstaterar han.
Det första man som lokförare gör om man får syn på en bil på spåret är att dra i bromshandtaget, berättar han.
– Självklart försöker lokföraren också ge en signal för att ”väcka en sovande bilförare” – om det över huvud taget hinns med innan kollisionen är ett faktum. Men kör du i 120 kilometer i timmen, så förflyttar du dig 33,3 meter i sekunden och då hinner man inte fundera så mycket innan det smäller.