Skolverket: Stöd till elever halkar efter

För fÄ elever som har behov av sÀrskilt stöd fÄr det i tid. Stödet sÀtts ofta in i slutet av grundskolan, vilket Àr alldeles för sent enligt Skolverket.
–Det talar för att man inte alltid upptĂ€cker behov i tid, sĂ€ger Ulrica DahlĂ©n, enhetschef pĂ„ Skolverket.

Exempel pÄ stödinsatser Àr enskild undervisning, sÀrskild undervisningsgrupp och anpassad studiegÄng. Arkivbild.

Exempel pÄ stödinsatser Àr enskild undervisning, sÀrskild undervisningsgrupp och anpassad studiegÄng. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Utbildning2023-04-21 06:00

I dag omfattas 5,9 procent av grundskoleeleverna, motsvarande knappt 65 200 elever, av ett Ă„tgĂ€rdsprogram, enligt Skolverkets senaste statistik om sĂ€rskilt stöd i grundskolan under det nuvarande lĂ€sĂ„ret. Olika stödinsatser kan vara enskild undervisning, sĂ€rskild undervisningsgrupp och anpassad studiegĂ„ng.

I niondeklass Àr andelen elever högst, dÀr 9,3 procent av eleverna har ett ÄtgÀrdsprogram.

– Vi ser Ă€ven att det Ă€r betydligt fler elever som har ett Ă„tgĂ€rdsprogram under de sista Ă„ren i grundskolan jĂ€mfört med de lĂ€gre Ă„rskurserna. Det talar för att man inte alltid upptĂ€cker behov i tid och sĂ€tter in stöd under de första Ă„rskurserna, utan det kanske dröjer till att man ska sĂ€tta betyg, sĂ€ger Ulrica DahlĂ©n.

Stora skillnader

Det finns samtidigt stora skillnader mellan Ärskurserna nÀr andelen elever med ÄtgÀrdsprogram ökar frÄn Ärskurs 1 till 6. DÀrefter minskar andelen för att sedan öka igen.

– Det ser ut som att det hĂ€nder nĂ„gonting i övergĂ„ngen mellan mellanstadiet och högstadiet. Det skulle man kunna tolka som att inte alla har tillrĂ€ckliga rutiner för att föra över information om vilka elever som Ă€r i behov av stöd vid den övergĂ„ngen. I vissa fall kanske man snarare börjar om, sĂ€ger Ulrica DahlĂ©n.

Att underlÀtta denna övergÄng Àr frÀmst kommunernas ansvar, enligt Ulrica Dahlén.

– Det blir ett problem om man har gjort en kartlĂ€ggning och utredning som visar att eleven behöver sĂ€rskilt stöd men glapp i informationen leder till ett uppehĂ„ll i stödet för eleven.

Gammalt mönster

Att insatserna kommer alltför sent Àr ett mönster som har sett likadant ut de senaste Ären, enligt myndigheten.

För att upptÀcka eleverna som Àr i behov av sÀrskilt stöd i tid krÀvs att lÀrare och specialpedagoger arbetar tillsammans och har rutiner för detta. Att skapa förutsÀttningar för detta Àr rektorns ansvar.

– Man har svĂ„rt att fĂ„ till dessa rutiner och samarbetet pĂ„ det sĂ€ttet som behövs pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll, sĂ€ger Ulrica DahlĂ©n.

Om man upptÀcker tidigt att det finns ett behov av stöd Àr det lÀttare Àr det att kunna sÀtta in insatser som gör tillrÀcklig skillnad.

– Ju kortare tid man har pĂ„ sig desto svĂ„rare blir det att tillĂ€gna sig kunskaperna för att kunna leva upp till betygskriterierna.

Risk för mörkertal

TT: Finns det Àven en risk för att det finns ett stort mörkertal kring elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd?

– Vi kan i vĂ„r statistik endast se de som har beslut om sĂ€rskilt stöd. Om det finns fler elever som Ă€r i behov av sĂ€rskilt stöd men inte har fĂ„tt utredas har vi svĂ„rt att veta, sĂ€ger Ulrica DahlĂ©n och fortsĂ€tter:

– Men vi hör att det finns mycket frĂ„getecken kring var grĂ€nsen gĂ„r mellan sĂ„ kallade extra anpassningar som inte krĂ€ver ett formellt beslut och det sĂ€rskilda stödet som behöver en utredning. I och med att man Ă€r osĂ€ker pĂ„ det kan det finnas elever som skulle behöva utredas för sĂ€rskilt stöd men som inte fĂ„r en sĂ„dan utredning.

Fakta: SÀrskilt stöd

En elev i behov av extra hjÀlp ska fÄ det i form av extra anpassning i den ordinarie undervisningen.

Om det inte hjÀlper eller rÀcker vÀnder sig lÀrare till rektor som ansvarar för att elevens behov utreds. Visar utredningen att eleven behöver sÀrskilt stöd ska eleven fÄ det, enligt ett ÄtgÀrdsprogram.

Det extra stödet anpassas efter varje elev. Det kan till exempel innebÀra enskild undervisning, sÀrskild undervisningsgrupp eller anpassad studiegÄng. En sÀrskild undervisningsgrupp kan finnas pÄ skolan eller i skoldaghem eller resursskola.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!