Med tanke pÄ att svenska skolor i stort var öppna under pandemin hade Sveriges LÀrare hoppats pÄ ett bÀttre resultat i PisamÀtningen 2022.
SÀrskilt bekymrande Àr den "bristande likvÀrdigheten" i Sverige dÀr gapet mellan de elever som presterar sÀmst och de som presterar bÀst blir allt större.
ââMan behöver se skolan som en investering, sĂ€ger förbundsordförande Ă sa FahlĂ©n.
"Det vi anade"
Hon konstaterar att skolan sjÀlv behöver vara med och hitta lösningar hÀr. Men att det i slutÀndan handlar om att det behövs resurser, allt frÄn elevassistenter och specialpedagoger till lÀrare som har tid att planera och förbereda sin undervisning.
Tuffa ekonomiska tider med nedskÀrningar i kommunerna riskerar att slÄ Ànnu hÄrdare mot likvÀrdigheten i skolan framÄt, befarar hon.
ââVi vet att nĂ€r man gör det sĂ„ Ă€r det Ă„terigen de elever som behöver skolan allra mest som drabbas vĂ€rst.
Ăven Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) oroas över att klyftorna i svensk skola ökar.
"Den hÀr undersökningen visar det vi anade gÀllande likvÀrdigheten. Det Àr bekymmersamt att runt en fjÀrdedel av eleverna har en lÄg nivÄ i bÄde matematik och lÀsförstÄelse", sÀger Monica Sonde, avdelningschef vid SKR, i en kommentar.
Satsa tidigt
Pisa 2022 visar att 15-Äringar tappar stort i bÄde matematik och lÀsning. Tittar man pÄ resultaten i lÀsförstÄelse rÀknas 18 procent av flickorna som svaga lÀsare. Bland pojkar Àr andelen Ànnu större: 30 procent.
Den bristande lÀsförstÄelsen ser à sa Fahlén som en större trend i samhÀllet dÀr vi lÀser allt mindre.
ââLĂ€r du dig inte lĂ€sa nĂ€r du Ă€r sju, Ă„tta Ă„r sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att göra det senare, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:
ââMan behöver investera tidigt och det Ă€r svensk skola dĂ„lig pĂ„.