LĂ€rarfacket: Klyftorna i skolan oroar mest

Att 15-Äringar blivit sÀmre i matematik och lÀsförstÄelse Àr oroande. Men att klyftorna inom svensk skola fortsÀtter att öka oroar betydligt mer, anser Sveriges LÀrare.
–Det hĂ€r Ă€r Sveriges absolut sĂ€msta gren, sĂ€ger förbundsordförande Åsa FahlĂ©n.

Åsa FahlĂ©n, förbundsordförande för fackförbundet Sveriges LĂ€rare. Arkivbild.

Åsa FahlĂ©n, förbundsordförande för fackförbundet Sveriges LĂ€rare. Arkivbild.

Foto: Mikaela Landeström/TT

Utbildning2023-12-05 13:25

Med tanke pÄ att svenska skolor i stort var öppna under pandemin hade Sveriges LÀrare hoppats pÄ ett bÀttre resultat i PisamÀtningen 2022.

SÀrskilt bekymrande Àr den "bristande likvÀrdigheten" i Sverige dÀr gapet mellan de elever som presterar sÀmst och de som presterar bÀst blir allt större.

– Man behöver se skolan som en investering, sĂ€ger förbundsordförande Åsa FahlĂ©n.

"Det vi anade"

Hon konstaterar att skolan sjÀlv behöver vara med och hitta lösningar hÀr. Men att det i slutÀndan handlar om att det behövs resurser, allt frÄn elevassistenter och specialpedagoger till lÀrare som har tid att planera och förbereda sin undervisning.

Tuffa ekonomiska tider med nedskÀrningar i kommunerna riskerar att slÄ Ànnu hÄrdare mot likvÀrdigheten i skolan framÄt, befarar hon.

– Vi vet att nĂ€r man gör det sĂ„ Ă€r det Ă„terigen de elever som behöver skolan allra mest som drabbas vĂ€rst.

Även Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) oroas över att klyftorna i svensk skola ökar.

"Den hÀr undersökningen visar det vi anade gÀllande likvÀrdigheten. Det Àr bekymmersamt att runt en fjÀrdedel av eleverna har en lÄg nivÄ i bÄde matematik och lÀsförstÄelse", sÀger Monica Sonde, avdelningschef vid SKR, i en kommentar.

Satsa tidigt

Pisa 2022 visar att 15-Äringar tappar stort i bÄde matematik och lÀsning. Tittar man pÄ resultaten i lÀsförstÄelse rÀknas 18 procent av flickorna som svaga lÀsare. Bland pojkar Àr andelen Ànnu större: 30 procent.

Den bristande lĂ€sförstĂ„elsen ser Åsa FahlĂ©n som en större trend i samhĂ€llet dĂ€r vi lĂ€ser allt mindre.

– LĂ€r du dig inte lĂ€sa nĂ€r du Ă€r sju, Ă„tta Ă„r sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att göra det senare, sĂ€ger hon och tillĂ€gger:

– Man behöver investera tidigt och det Ă€r svensk skola dĂ„lig pĂ„.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!