Skolverkets statistik visar inga dramatiska förÀndringar, men i vÄras var det 81,4 procent av eleverna pÄ högskoleförberedande program som lÀmnade gymnasieskolan med examen efter tre Ärs studier. Det Àr en liten minskning frÄn 81,7 procent vÄren 2021.
Bland eleverna pÄ yrkesprogram var andelen 75,8 procent, en ökning frÄn föregÄende vÄrs 74,9 procent.
Tuffaste kurserna
Pandemin kan ha pÄverkat resultaten i bÄda grupperna, men Ät olika hÄll. PÄ yrkesprogrammen kan fÀrre avhopp och fÀrre programbyten under pandemin ha lett till att fler tog examen efter de tÀnkta tre Ären i gymnasiet. PÄ de högskoleförberedande programmen kan distansundervisningen ha bidragit till att fler snavade pÄ de svÄraste kurserna, och dÀrmed inte klarade examenskraven.
ââDet Ă€r trots allt högre krav pĂ„ de examenskritiska kurserna, som vi kallar dem. Exempelvis svenska 3, dĂ€r man ska vetenskapligt skrivande. Med distansundervisning, och kanske mindre stöd, kan man stupa pĂ„ slutkurserna, sĂ€ger enhetschef Christina Sandström vid Skolverket.
Gap i grundskolan
Den första kullen i den nuvarande gymnasieskolan tog examen 2014. Sedan dess har resultaten stegvis förbÀttrats, med högre betygssnitt och högre andel med gymnasieexamen.
ââDe elever som gĂ„tt in i gymnasieskolan har successivt blivit bĂ€ttre, sett till att de fĂ„tt bĂ€ttre betyg. Men i grundskolan har gapet ökat â de som klarar sig fĂ„r allt bĂ€ttre betyg, samtidigt som andelen som inte klarar gymnasiebehörigheten ökar. SĂ„ de som vĂ€l börjar gymnasieskolan har lĂ€ttare att klara sig igenom gymnasiet, sĂ€ger Christina Sandström och summerar:
ââDet glĂ€djande Ă€r att fler tar examen i gymnasieskolan, för det Ă€r viktigt för att fĂ„ jobb eller komma in pĂ„ högskolan. Det oroande Ă€r att det fortsatt Ă€r mĂ„nga som inte klarar grundskolan.