Flixtrain kör i normala fall tvÄ eller tre tÄg om dagen mellan Stockholm och Göteborg, enligt företagets hemsida. Nu har alla avgÄngar stÀlls in till och med nÀsta mÄndag, eftersom bolaget har brist pÄ vagnar.
"Vagnsbristen har uppstÄtt som en följd av överflödig makadam pÄ VÀstra stambanan. Detta har i sin tur orsakat vagnskador pÄ fönster och underreden", skriver Flixtrain i ett mejl till TT.
"Vi hoppas kunna ÄterstÀlla delar av trafiken i nÀsta vecka", skriver bolaget.
Det Àr Trafikverket som har ansvaret för tÄgspÄren.
ââVi har en utredning om varför makadam far upp och skadar tĂ„gvagnar, sĂ€ger Bengt Olsson, presschef pĂ„ Trafikverket, till TT.
ââDet Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt nĂ€r sĂ„nt hĂ€nder, tillĂ€gger han.
Sjok av snö och sten
Makadam Àr krossad sten, som ligger under jÀrnvÀgsrÀlsen och stabiliserar banvallens konstruktion. Att makadam kan röras upp av snabbt passerande tÄg Àr inte nytt. Men enligt Bengt Olsson har det inte varit ett problem pÄ flera Ärtionden.
ââVi har blivit bĂ€ttre och bĂ€ttre pĂ„ att konstruera banvallar, sĂ€ger han.
I slutet av november fick dock Trafikverket anmÀlningar frÄn tre tÄgbolag om fenomenet. Efter den senaste helgen kom en ny anmÀlan, frÄn företaget som kör loken i Flixtrains tÄg.
ââDet verkar handla om tĂ„g som kört pĂ„ en 200-strĂ€cka strax söder om SödertĂ€lje. Troligtvis har det ocksĂ„ att göra med snö, is och att tĂ„gen har hög hastighet, sĂ„ att snösjok med sten i virvlar upp pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, sĂ€ger Bengt Olsson.
ââDet vi gjort nu Ă€r att sopa med en stĂ„lborste, för att fĂ„ bort saker som ligger löst och högt vid rĂ€lsen, och kan fara upp nĂ€r det kommer fartvind frĂ„n passerande tĂ„g som kör fort, sĂ€ger Olsson.
Kan fÄ ersÀttning
Den utpekade strÀckan vid SödertÀlje sköts av en entreprenör.
TÄgbolagen kan fÄ ersÀttning av Trafikverket i efterhand, nÀr skadorna granskats.
ââDen som förorsakat skadan betalar, sĂ€ger Bengt Olsson.
Förutom Flixtrain har Àven MTR och SnÀlltÄget klagat pÄ att vagnar blivit skadade av makadam frÄn spÄren.