ââSverige har historiskt haft fokus pĂ„ trafiksĂ€kerhet och det Ă€r en kombination av infrastrukturĂ„tgĂ€rder, medvetna insatser i civilsamhĂ€llet och trafikfokus i skolan som placerar oss i topp, sĂ€ger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksĂ€kerhet för Riksförbundet M.
Statistiken för lÀnder med lÀgst antal dödsolyckor i trafiken toppas av Island, medan Sverige hamnar pÄ femte plats.
ââVi har problem med rattonykterheten och en stor andel av dem som dör gör det pĂ„ vĂ€gar med hastigheter pĂ„ 70 eller 80 kilometer i timmen och dĂ€r mittrĂ€cke och viltstĂ€ngsel saknas. Vi har en stor ojĂ€mlikhet i Sverige dĂ€r risken Ă€r mycket större i skogslĂ€nen och pĂ„ landsbygden, sĂ€ger Tony Gunnarsson.
Andra prioriteringar
Han sĂ€ger att en betydande faktor som drar ner standarden pĂ„ de svenska vĂ€garna Ă€r den stora underhĂ„llsskulden â nĂ€rmare 25 miljarder kronor â som innebĂ€r att vĂ€gunderhĂ„ll inte kunnat genomföras pĂ„ grund av bristande finansiella resurser.
Ăven polisens prioriteringar bidrar.
ââNykterhetskontrollerna har minskat kraftigt över tid och det beror generellt pĂ„ resursbrist och att man behövt prioritera grövre kriminalitet.
NÀr det gÀller trafiknivÄn, dÀr faktorer som genomsnittlig pendlingstid och trafikstörningar mÀts, fÄr Sverige ocksÄ sÀmst betyg av lÀnderna i Norden och Baltikum.
ââVĂ€ginfrastrukturen har underprioriterats gĂ€llande finansieringen. Runt mĂ„nga stĂ€der Ă€r den inte tillrĂ€ckligt utbyggd med exempelvis ringleder som kan frigöra trafik frĂ„n sjĂ€lva staden, och det Ă€r ju i stĂ€derna en stor andel av befolkningen bor, sĂ€ger Tony Gunnarsson.
LÄg bÀltesanvÀndning
I botten av listan, som omfattar 27 lÀnder, Äterfinns Grekland, USA och Argentina.
I bÄde Grekland och Argentina Àr den lÄga bÀltesanvÀndningen en bidragande orsak till det dÄliga betyget. För USA:s del Àr rattonykterheten och höga hastigheter tvÄ stora anledningar.
LÀnderna dÀr det Àr störst risk att dö i trafiken Àr Saudiarabien, Thailand och Malaysia.