LÀrarfacket: Hela skolsystemet Àr fel

LÀrare riskerar att utsÀttas för repressalier om de inte sÀtter höga betyg. Det menar Sveriges lÀrare, efter Handelshögskolans rektor Lars StrannegÄrds utspel om att glÀdjebetyg gör antagningen orÀttvis.
–Man kopplar betygssĂ€ttning till lönesĂ€ttning, sĂ€ger förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand.

Förbundsordföranden för Sveriges lĂ€rare, Johanna Jaara Åstrand, Ă€r kritisk till skolsystemet. Arkivbild.

Förbundsordföranden för Sveriges lĂ€rare, Johanna Jaara Åstrand, Ă€r kritisk till skolsystemet. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Skola2023-05-12 18:43

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Sveriges lĂ€rare, sĂ€ger att det vore "riktigt illa" om ett lĂ€rosĂ€te börjar konstruera sina egna antagningsverktyg, men understryker att Ă€ven hon ser ett stort problem med betygsinflation i gymnasieskolorna.

– I grund och botten Ă€r det ett underbetyg till det skolsystem vi har i dag dĂ€r marknadskrafter ligger bakom att betygen blir ett konkurrensverktyg, sĂ€ger hon.

"Varje elev blir klirr i kassan"

Lars StrannegÄrd, rektor pÄ Handelshögskolan i Stockholm, gick i veckan ut i en debattartikel i DN och sade att han övervÀger att rödflagga gymnasieskolor som misstÀnks sÀtta glÀdjebetyg. I stÀllet för att anvÀnda gymnasiebetyg som urvalskriterium kan Handelshögskolan tvingas införa egna antagningsprov, skriver han, eftersom man inte kan lita pÄ att betygen speglar elevernas kunskap.

Kritiken frĂ„n det prestigefyllda universitetet Ă€r ytterligare ett kvitto pĂ„ att skolsystemet inte fungerar, sĂ€ger Johanna Jaara Åstrand. Bland annat för att skolpengen följer med eleven.

– Varje elev blir klirr i kassan. Skolanordnare konkurrerar om eleverna, kommuner likvĂ€l som friskolor, och dĂ„ vill man visa upp ett bra resultat. DĂ„ premieras höga betyg och incitamenten för betygsinflation blir starka. Dessutom saknas bromsklossar i dagens system, sĂ€ger hon.

Pressen pÄ lÀrare stor

I och med konkurrensen mellan skolor blir pressen pĂ„ lĂ€rarna att sĂ€tta höga betyg stor, enligt Jaara Åstrand.

– MĂ„nga lĂ€rare blir otillbörligt pĂ„verkade och kĂ€nner press frĂ„n sina Ă€gare och rektorer att sĂ€tta höga betyg, det Ă€r oacceptabelt. Det handlar bĂ„de om att de riskerar repressalier om de inte sĂ€tter höga betyg och att man kopplar betygssĂ€ttning till lönesĂ€ttning, sĂ€ger hon.

VĂ€rst Ă€r situationen pĂ„ friskolorna, sĂ€ger Jaara Åstrand, men Sveriges lĂ€rare ser att det finns en liknande problematik Ă€ven pĂ„ kommunala skolor.

– Även de Ă€r ju aktörer pĂ„ en skolmarknad.

KrÀver reform

För att komma till rĂ€tta med problemen behöver en reform ske av sĂ„vĂ€l finansieringen, styrningen och betygssystemet, menar Johanna Jaara Åstrand.

– Vi vill att staten ska ta huvudansvaret för finansieringen, men sedan mĂ„ste vi fasa ut marknadsskolan och reformera skolpengen. Vi kan inte ha en modell dĂ€r skolan konkurrerar om eleverna för det Ă€r det som skapar betygsinflation.

Sveriges lĂ€rare vill nu att regeringen ska utreda hela betygssystemet, sĂ€ger Jaara Åstrand, för att sĂ€kra att betygen har den funktion de ska ha.

– Det hĂ€r Ă€r en vĂ€lkommen debatt som politikerna mĂ„ste ta pĂ„ största allvar, för det Ă€r de som har ansvar att göra nĂ„got Ă„t det.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!