Efter en vecka till sjöss ÄtervÀnde i mitten av juli svenska och estniska undersökningsfartyg frÄn Estonias vrakplats med stora mÀngder data. De forskare vid Stockholms universitet som ansvarar för undersökningarna Àr nu mitt uppe i ett digert arbete.
ââVi fick extremt bra data, sĂ„ det var bara att sĂ€tta sig ned och arbeta med det. Nu gör vi en sammanstĂ€llning av all data som samlades in och sĂ€tter samman det till en rapport, sĂ€ger arbetsledaren Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet.
Arbetet Ă€r tidskrĂ€vande. Enligt Martin Jakobsson berĂ€knas bearbetningen av havsbottendata ta runt tre mĂ„nader, vilket betyder att arbetet vĂ€ntas vara klart i slutet av oktober. Ăven sonarmĂ€tningar av sjĂ€lva fartyget ingĂ„r i datan.
ââUtifrĂ„n rapporten tar haverikommissionen sedan stĂ€llning till vad som hĂ€nder hĂ€rnĂ€st. FrĂ„n vĂ„rt hĂ„ll kommer vi inte att spekulera kring vad som hĂ€nt med fartyget â det Ă€r en mosaik av data som fĂ„r tala sitt eget sprĂ„k. Med det hĂ€r materialet har jag fattat att det Ă€r vĂ€ldigt farligt att sĂ€ga nĂ„got som inte Ă€r vĂ€l underbyggt, sĂ€ger Jakobsson.
Informerat anhöriga
Sedan vrakdykningarna i juli har Statens haverikommission haft informationsmöten med överlevande och anhöriga till Estoniakatastrofens offer, berÀttar myndighetens utredare Jörgen Zachau.
ââVi uppdaterade dem kring hur arbetet till havs gick till, vilken teknik vi anvĂ€nde och visade exempelbilder som redan hade analyserats, sĂ€ger han.
Enligt Zachau kommer kommissionen att invÀnta SU-rapporten innan man tar beslut om nÀsta fas i utredningsarbetet.
ââMen vi vet varĂ„t det lutar i vissa avseenden, till exempel kring det faktum att bogrampen in till fĂ€rjans bildĂ€ck lossnat, och vet ungefĂ€r vad vi kan och bör göra.
Ett exempel pÄ det Àr den undersökning med hjÀlp av fotogrammetri, en metod dÀr tusentals bilder av vraket sÀtts samman till en 3D-modell av skrovet, som planeras till 2022. Det projektet Àr just nu i upphandlingsfasen, berÀttar Jörgen Zachau.
ââVi hoppas kunna genomföra det under tidig vĂ„r, dĂ„ siktförhĂ„llanden ska vara bĂ€st. Om det fungerar optimalt sĂ„ kommer vi pĂ„ det viset ocksĂ„ kunna undersöka rampen och de hĂ„l som hittats.
Vill fÄ tydlig bild av botten
HÄlen i Estonias styrbordssida, som för första gÄngen visades upp för allmÀnheten i en tv-dokumentÀr under hösten 2020, skapade en storm av nya spekulationer kring den katastrofala förlisningen 1994. FrÄgan som Statens haverikommission framför allt vill fÄ svar pÄ Àr huruvida skadorna uppkom innan fartyget förliste eller nÀr det slog i botten.
ââDet Ă€r huvudpoĂ€ngen med undersökningarna â att undersöka om hĂ„len Ă€r en konsekvens av olyckan eller om de lĂ„g bakom den. Det Ă€r det vi Ă€r mest nyfikna pĂ„. Om det visar sig att de uppstod innan nedslaget â eller om man upptĂ€cker fler hĂ„l â sĂ„ blir frĂ„gan en annan, sĂ€ger Jörgen Zachau.
I samband med undersökningarna i juli bekrÀftades att det finns sten och fast botten i nÀrheten av fartyget, i stÀllet för enbart lera och lös sand som tidigare har varit huvudtesen. Zachau hoppas att den kommande datarapporten ger en tydlig bild av hur botten under och omkring vraket faktiskt ser ut.
ââNĂ€r man undersöker botten fĂ„r man per automatik Ă€ven viss information om skrovet, sĂ€ger han.