En mĂ„nad sedan Estoniadyken – sĂ„ gĂ„r arbetet

Arbetet med Estoniautredningen gÄr lÄngsamt framÄt. Experter vid Stockholms universitet har nu en "mosaik av data" att bearbeta och sammanstÀlla. Först dÀrefter kan Statens haverikommission ta stÀllning till nÀsta steg i utredningen.

Undersökningar av Estonias vrak i juli.

Undersökningar av Estonias vrak i juli.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Olyckor2021-08-17 21:07

Efter en vecka till sjöss ÄtervÀnde i mitten av juli svenska och estniska undersökningsfartyg frÄn Estonias vrakplats med stora mÀngder data. De forskare vid Stockholms universitet som ansvarar för undersökningarna Àr nu mitt uppe i ett digert arbete.

– Vi fick extremt bra data, sĂ„ det var bara att sĂ€tta sig ned och arbeta med det. Nu gör vi en sammanstĂ€llning av all data som samlades in och sĂ€tter samman det till en rapport, sĂ€ger arbetsledaren Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet.

Arbetet Ă€r tidskrĂ€vande. Enligt Martin Jakobsson berĂ€knas bearbetningen av havsbottendata ta runt tre mĂ„nader, vilket betyder att arbetet vĂ€ntas vara klart i slutet av oktober. Även sonarmĂ€tningar av sjĂ€lva fartyget ingĂ„r i datan.

– UtifrĂ„n rapporten tar haverikommissionen sedan stĂ€llning till vad som hĂ€nder hĂ€rnĂ€st. FrĂ„n vĂ„rt hĂ„ll kommer vi inte att spekulera kring vad som hĂ€nt med fartyget – det Ă€r en mosaik av data som fĂ„r tala sitt eget sprĂ„k. Med det hĂ€r materialet har jag fattat att det Ă€r vĂ€ldigt farligt att sĂ€ga nĂ„got som inte Ă€r vĂ€l underbyggt, sĂ€ger Jakobsson.

Informerat anhöriga

Sedan vrakdykningarna i juli har Statens haverikommission haft informationsmöten med överlevande och anhöriga till Estoniakatastrofens offer, berÀttar myndighetens utredare Jörgen Zachau.

– Vi uppdaterade dem kring hur arbetet till havs gick till, vilken teknik vi anvĂ€nde och visade exempelbilder som redan hade analyserats, sĂ€ger han.

Enligt Zachau kommer kommissionen att invÀnta SU-rapporten innan man tar beslut om nÀsta fas i utredningsarbetet.

– Men vi vet varĂ„t det lutar i vissa avseenden, till exempel kring det faktum att bogrampen in till fĂ€rjans bildĂ€ck lossnat, och vet ungefĂ€r vad vi kan och bör göra.

Ett exempel pÄ det Àr den undersökning med hjÀlp av fotogrammetri, en metod dÀr tusentals bilder av vraket sÀtts samman till en 3D-modell av skrovet, som planeras till 2022. Det projektet Àr just nu i upphandlingsfasen, berÀttar Jörgen Zachau.

– Vi hoppas kunna genomföra det under tidig vĂ„r, dĂ„ siktförhĂ„llanden ska vara bĂ€st. Om det fungerar optimalt sĂ„ kommer vi pĂ„ det viset ocksĂ„ kunna undersöka rampen och de hĂ„l som hittats.

Vill fÄ tydlig bild av botten

HÄlen i Estonias styrbordssida, som för första gÄngen visades upp för allmÀnheten i en tv-dokumentÀr under hösten 2020, skapade en storm av nya spekulationer kring den katastrofala förlisningen 1994. FrÄgan som Statens haverikommission framför allt vill fÄ svar pÄ Àr huruvida skadorna uppkom innan fartyget förliste eller nÀr det slog i botten.

– Det Ă€r huvudpoĂ€ngen med undersökningarna – att undersöka om hĂ„len Ă€r en konsekvens av olyckan eller om de lĂ„g bakom den. Det Ă€r det vi Ă€r mest nyfikna pĂ„. Om det visar sig att de uppstod innan nedslaget – eller om man upptĂ€cker fler hĂ„l – sĂ„ blir frĂ„gan en annan, sĂ€ger Jörgen Zachau.

I samband med undersökningarna i juli bekrĂ€ftades att det finns sten och fast botten i nĂ€rheten av fartyget, i stĂ€llet för enbart lera och lös sand som tidigare har varit huvudtesen. Zachau hoppas att den kommande datarapporten ger en tydlig bild av hur botten under och omkring vraket faktiskt ser ut.

– NĂ€r man undersöker botten fĂ„r man per automatik Ă€ven viss information om skrovet, sĂ€ger han.

Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i estniska Tallinn kvĂ€llen före, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen, 501 av dem svenskar. 137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev dÄ att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ Estonia sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

Efter dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt" har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

För att kunna göra nya dykningar vid vrakplatsen begÀrde Statens Haverikommission att regeringen skulle Àndra lagen om gravfrid. Den 1 juli 2021 trÀdde en Àndring av lagen i kraft. I den finns ett undantag frÄn förbudet mot dykning som omfattar verksamhet som bedrivs av en myndighet i Sverige Estland, Finland, med avsikt utreda fartygets förlisning.

Statens haverikommission inledde den 8 juli nya undersökningar av olycksplatsen och Estonias vrak. Man undersökte Àven bogvisiret som föll av vid förlisningen. Planen Àr att hÄlen i fartyget kommer att fotodokumenteras under vÄren 2022.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!