Det Àr framför allt minskade annonsintÀkter, frÀmst frÄn spelmarknaden, som ligger bakom sparkravet.
ââDet hĂ€r handlar om strukturella förĂ€ndringar som inte Ă€r direkt kopplade till coronakrisen, sĂ€ger Raoul GrĂŒnthal, koncernchef för Schibsted Sverige, till Journalisten.
Enligt Schibsteds rapport för första kvartalet minskade Aftonbladets intÀkter med 58 miljoner kronor under Ärets första tre mÄnader jÀmfört med samma period i fjol.
ââDet Ă€r ett drĂ„pslag för Aftonbladet. Folk har slitit som djur och besökssiffrorna har slagit rekord, och sĂ„ kommer det hĂ€r. Luften gĂ„r ur en. Det Ă€r demoraliserande, sĂ€ger Johan Stambro, ordförande i den lokala fackklubben.
Schibsted Àger utöver Aftonbladet och Svenska Dagbladet i Sverige bland annat Verdens Gang och Aftenposten i Norge.