Kanten på kajen är avkapad och tilljämnad. Ytterst vilar en stor stock, runt den tio tjocka bildäck. En bit bort i vattnet guppar Fritidsförvaltningens servicebåt Labyrinten. För en stund sedan tryckte den med full kraft mot stocken för att testa dess bärighet och stabilitet. Med lyckat resultat. Risken för skador på vändande båtar skall nu vara minimerad vid Hindersöns brygga.
Båten Laponia angör bryggan och släpper av sina passagerare. Ut strömmar ett fyrtiotal som kommit för att uppleva skärgården. De flesta styr stegen mot Jopikgården för att inleda sitt besök med en fika. Några möts upp av bekanta som har sommarstuga på ön. För den här sortens resor är skärgårdstrafiken en nödvändighet. För en stad som marknadsför sig via sin skärgård ett absolut krav.
Hindersöns hembygdsförening är en aktiv part i öns utveckling. Varje sommarturist som besöker ön kan vara en framtida kund till öns konferensverksamhet, en matgäst på Jopikgården eller intressent på något av de hus som är till salu. Men om det inte går båtar från fastlandet kommer inga gäster. Det säger Leif Åberg, ordförande i hembygdsföreningen.
– De kontakter vi får med människor som kommer hit är väldigt viktiga för Hindersöns utveckling. På sommaren är det inte ovanligt att 10-20 personer kommer till ön för att vandra runt, ta ett bad, fika och trivas på vår ö, berättar han.
Lennart Norman är också aktiv i hembygdsföreningen
- Vi har lagt stor möda vid att folk som kommer hit skall lämna med den fasta förvissningen att komma tillbaka. Men som sagt, det förutsätter att de kan ta sig hit från första början, säger Norman.
När M/S Eskil bestämde sig för att sluta köra till Hindersön angavs den felkonstruerade kajen som en anledning. Lennart Hennix som precis landat båten Laponia vid kajen. För några år sedan var det han som ansvarade för turtrafiken till ön, och han håller inte med om kritiken.
– Visst är hamnen lite knepig, det är nästan alla hamnar i skärgården. Man får inte slarva, då riskerar man att slå i, säger han och pekar i en båge längs med vattnet. – Alla skeppare gör sin bedömning om de kan köra in i en hamn, och de flesta kör ju här menar Lennart Hennix.
Hände det någonsin hänt att du ställde in turer till den här kajen?
– Nej, inte vad jag kan minnas. Visst har det hänt någon gång att vi tvingats läkta, att en mindre båt kört passagerarna in och ut från kajen till båten. Det är en kostnad man får vara beredd på. På Jopikgården möter en lättad Lotta Sundling upp. Det är hon som driver gården, och hon har just fått beskedet att M/S Eskil kommer ta upp resorna till Hindersön. Den första redan ikväll.
– Vi har en musikafton här ikväll, och nu är den förhoppningsvis räddad, säger hon med ett leende. Har det märkts av att det varit en vecka utan trafik till ön?
– Ja självklart, men samtidigt är det inget nytt. Det har varit återkommande problem med turtrafiken de senaste tre åren. Nu hoppas jag verkligen att det löst sig för resten av sommaren, säger Lotta Sundling
Den viktiga skärgårdstrafiken är igång igen. Det visade sig dock under eftermiddagen att det blåst upp till kuling över sjön. När NSD pratar med Lotta Sundling under onsdagskvällen har M/S Eskil ännu inte siktats. Vädret rår inte ens en reparerad brygga på.