Vid midnatt, den 8 januari, kraschade postflygplanet i Ritsemfjällen. Tanken var att Sjöfartsverkets nya italienska helikopter, Augusta Westland AW 139, då skulle testas i skarpt läge, enligt SVT:s Uppdrag gransknings reportage. Ambitionen var att räddningshelikoptern skulle lyfta inom 15 minuter – men det dröjde närmare 80 minuter innan helikoptern lämnade basen i Umeå.
Vakthavande polisbefäl gjorde också en förfrågan om Sjöfartsverkets helikopter kunde transportera fjällräddare från Jokkmokk och Gällivare till nedslagsplatsen.
Men helikoptern kunde inte lyfta – för att det var för mörkt.
– Med tanke på att du ska ut i fjällterräng med vinter och mörker för att genomföra en personaltransport är det ganska naturligt att man säger att det här gör vi i stället när det är ljust, säger Mowgli Halléhn, chef på Sjöfartsverkets helikopterenhet.
Problemen fortsatte nästa dag när fyra fjällräddare skulle transporteras till haveriplatsen. Då indikerade helikopterns instrument att bränslet var för kallt och befälhavaren tog beslutet att avbryta.
– Felet fanns inte i helikopterns motorer utan det var en enskild komponent som felindikerade. Det är sånt som händer med tekniska prylar. Tyvärr inträffade det vid ett olyckligt tillfälle, säger Mowgli Halléhn.
Men fjällräddaren Kåre Apelqvist, Gällivare, är kritisk.
– Vi har ambulanshelikoptrar som flyger i vilket väder som helst. Då gör Sjöfartsverket en miljardinvestering och köper in helikoptrar som inte håller måttet. Då är det något som inte stämmer, säger han i kvällens
Uppdrag Granskning i SVT1.