– Jag har alltid varit teoretisk men lat och okunnig så det är klart att familj och vänner undrade vad man sysslade med, säger han med ett skratt.
– Men det finns inga lata människor, bara kraftlösa mål. Vi köpte den här gården utan utbildning och erfarenhet men med en galen dröm och en brinnande vilja, konstaterar han.
– Jag lyssnar uppmärksamt på erfarenhet och kunnande men sedan gör jag som jag själv vill. Jag måste få prova. Det känns lite som jag går tvärsemot strömmen, men då får jag väl göra det, säger Magnus Eriksson.
För tre år sedan flyttade familjen till Havsträsk utanför Harads. Nu har de kossor, får och sommartid kycklingar. Sommaren har varit hektiskt, de har byggt kläckrum, uppfödningslokal, 18 mobila enheter för kycklingarna när de vistas ute, ett fågelslakteri och ett kylrum. Äggen från kycklingarna färdas från Skåne men sedan sköter Magnus Eriksson och Åsa Lindmo resten. Kycklingarna vistas ute tillsammans med alla andra djur eftersom familjen har ett ekologiskt tänk och dels vill nyttja marken för bete till alla djuren och dels för att djuren är gjorda för att gå ute, menar Magnus Eriksson.
Tanken är att familjen så småningom ska kunna leva på den inkomst som försäljningen av kycklingen ger men nu är säsongen slut för i år.
– Jag vill hålla på med något som bygger up och förbättrar. Vårt mål är att kunna producera 4000 kycklingar. Det kanske finns en marknad för men då kan någon annan starta upp det. Man behöver ingen stor gård för kycklingar, möjligheterna för en liten gård är så mycket större, säger Magnus Eriksson.
– Vi har våra kor och får och djuren ska ha skötsel, men vintern är lågintensiv. Det är på somrarna vår högsäsong kommer vara, säger Magnus Eriksson.
Hållbarhet ligger i fokus på alla plan. Det gäller såväl djur och betesmark.
– Jag brinner för att få en fungerande ekologi. Det viktigaste verktyg vi har för jordbruket är betesdjur. Inget bygger matjord som betesdjur om man sköter dem rätt. Vi bör nog vara försiktig med att döma kossan till en miljöbov för det är hon definitivt inte. Men det måste skötas rätt, och arbetskraften som krävs är inte oöverstiglig. Det är metoden som är avgörande, säger han.
Familjen säljer kyckling och kött till restauranger och privatpersoner och i framtiden kanske grönsaker.
– Vi välkomnar besökare till oss. Vi vill knyta an till konsumenterna, precis som det var förr i tiden. Människorna har tappat kontakten med vart maten kommer från men intresset för det ökar. Det tycker vi är mycket positivt, säger Magnus Eriksson.