Agneta Gustavssonson har många års erfarenhet av elever med olika funktionsvariationer och arbetar i elevhälsoteamet. Hon märkte snabbt att tvillingarna hade stora inlärningssvårigheter när de började första klass.
– Så jag gjorde några tester och en pedagogisk kartläggning.
Underlaget skickades till neuropsykiatriska kliniken i Sunderbyn. Därifrån kontaktades ett konsultbolag som gjorde flickornas utredningar.
Elly har diagnoserna ADHD, autism, skenade talade och grov dyslexi.Emma har ADD.
– Elly har trots svåra diagnoser skrivit en bok som går att låna på biblioteket i Harads. Hon skriver väldigt mycket och har författare i släkten men klarar varken att läsa eller skriva på egen hand. Elly berättar vad som ska stå och sedan skriver någon åt henne på en whiteboardtavla och hon skriver sedan av tavlan.
Så Ellys process att skriva är krånglig men den hjälper henne att hålla nere tempot. Eftersom hon också har skenande tal så tänker hon fortare än hon kan prata.
– Så om hon skulle berätta historien med munnen skulle hon inte hinna få ihop historien i huvudet. Elly behöver därför ett lugnare tempo och låta processen ta tid. Hon har massor med historier på lager så det gäller att ge henne möjlighet att uttrycka sina fantasier. Det finns så mycket i den här flickan som på grund av hennes svårigheter kanske inte hade kommit fram om jag inte jobbat specifikt med henne. Vi har hittat på ett sätt som hon och jag kan kommunicera på. Första boken var på 17 A4-sidor och den nya boken ska vara tjugo sidor.
Läraren vill även lyfta Emma som är en jätteduktig talare.
– Hon är bra på att muntligt förklara hur hon tycker och tänker. Om du jämför med Elly som har talsvårigheter. Så Emmas styrka är att prata och då är det synd när hon inte får talutrymmet. Så jag har sett till att Emma hamnat i elevrådet, där hon får tala för oss alla i klassen.
Vad ger det dig som lärare att jobba med tvillingarna?
– Det ger mig unika möjligheter att lära mig massor eftersom båda har stora svårigheter. I klassen är det fin kamratskap och barnen tolererar att alla är olika. Emma och Elly kommer förmodligen inte klara av vissa saker när de är vuxna hur mycket de än tränar. Däremot är det nog ganska troligt att Elly kommer att bli någon form av författarinna och Emma någon form av talare. Det lyser igenom redan nu.