Vilseledande annons om slunga skapar tvist

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) utreder om ett företag i Haparanda följde deras beslut.Nu ifrågasätter företaget ARN:s bedömning.

Foto:

HAPARANDA2013-01-28 12:11

Enligt en kund har företaget inte till fullo kompenserat kunden i enlighet med ARN:s rekommendation. Konflikten gäller en snöslunga som enligt kunden visade sig vara fem centimeter mindre än utlovat, men som enligt säljaren i annonsen hade benämnts i ungefärlig storlek.

Enligt kunden var snöslungan även utrustad med mindre teknik än vad som framkommit i annonsen.

Kunden har krävt återbetalning med 2 500 kronor.

Utreder frågan
Köparen uppger att säljaren först lovat att ta tillbaka snöslungan, men sedan ändrat sig och lovat återbetalning med 2 500 kronor. Nu har kunden fått 1 000 kronor.

Företagaren uppger att storleken angavs i ungefärlig storlek, att tekniken är den utlovade då samma teknik gällt mellan åren 2005 och 2012 och kundens modell var från år 2006. Företagaren anser att återbetalning med 500 kronor är rimligt.

Frågor ställs
Köparen vände sig till ARN som i december 2012 beslutade att köparen har rätt till prisavdrag med 1 500 kronor.

Köparen har nu anmält till ARN att beslutet inte har följts och nu utreder ARN frågan.

Företagaren har svarat ARN att den ekonomiska situationen gör det svårt att betala och skriver att "det vore trevligt att veta vad som motiverar 1 000 kronor mer än konsumentombudsmannens rekommendation, går inte ni i samma skola?".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om