– Anledningen till att det blivit så stor skillnad är att vi genomförde en tillfällig sänkning andra halvåret 2023, säger Jakob Eliasson, ansvarig för arbetet med tarifferna vid Vattenfall eldistribution.
Höjningen för privat- och företagskunder anslutna till lokalnätet genomfördes den 1 januari 2024. Jämfört med aktuell prisnivå i januari 2023 var höjningen tolv procent, vilket motsvarar 110 kr/månad för en villaägare och 20 kr för en lägenhetsinnehavare.
Men det senaste halvåret hade Vattenfall sänkt avgiften kraftigt, vilket innebar att många abonnenter flög i taket när de fick se skillnaden.
– Att vi sänkte avgiften beror på att vi hade för höga tariffer under första halvåret 2023. Som elnätsbolag köper vi även in el för att ersätta den el som går förlorad vid överföringen. Priset på den elen blev lägre än vi trodde. Elpriset var väldigt volatilt och svårbedömt förra året, och utfallet avvek från prognosen. Därför var vi tvungna att göra den här kraftiga inbromsningen.
Vattenfall har att förhålla sig till det tak som Energimarknadsinspektionen bestämt. Det innebär att avgifterna inte fick gå över en viss nivå för reglerperioden 2019–2023.
– Det som påverkar är dels alla kostnader för förlorad el, men också kapitalkostnader. Vi har lånat upp pengar för att kunna göra investeringar. Då påverkas vi av exempelvis ränteläge och inflation. Att bygga elnät har blivit mycket dyrare och när räntan stiger så stiger också våra kapitalkostnader, säger Jakob Eliasson.
En av de kritiker som vi talat med anser att ni huggit till extra hårt med höjningen i år för att ta ut höga avgifter i början av den nya reglerperioden, för att sedan om det behövs balansera med lägre avgifter i slutet, som ni gjorde 2023. Kommentar?
– Vår plan är att ta ut tariffer som täcker kostnaderna. Vi försöker alltid få tariffen att röra sig så jämnt som möjligt. Men det här är svåra bedömningar och vi kommer inte att hamna perfekt varje gång.
Anser du att höjningen är skälig?
– Absolut. Man ska betänka att vi de senaste fem åren legat still eller till och med sänkt avgifterna.
När det gäller kritiken om bristande information uppger Vattenfalls pressekreterare Carina Netterlind att information gått ut i slutet av november, genom pressmeddelande och att man kommunicerat i flera olika kanaler.
Till privatkunder har man kommunicerat via annonsering i lokal/regionalpress samt via information på faktura. Företags- och producentkunder fick riktade kundbrev.