Utvidgat samarbete mellan turistföretagare
Tornedalens turistföretagare ska göra en gemensam satsning för att locka turister till regionen. En gemensam broschyr ska också bli verklighet. Det beslutades vid Heart of Laplands konferens i Haparanda under gårdagen.
Christi Sindsen vid Svansteins turistanläggning säger att det är fullbokat under jul-och nyårshelgen. "Vi har lagt grunden även för 2010 och 2011", säger Sindsen. FOTO: linda danhall
Foto: linda danhall
- Vi är långt fram vad gäller samarbete, det bevisas bland annat av att vi premieras av länsstyrelsen och Sveriges exportråd. Nu ska vi samarbeta mera, säger verksamhetsledare Jonas Johansson.
Detaljerna planeras
Medlemmarna diskuterade
framtiden marknadsplaner vad gäller satsningar på utlandet- och konferensmarknaden.
- Ju längre bort vi går desto viktigare är det att vi hjälps åt.
Någonting som beslutades var att satsa på en gemensam kommersiell broschyr för Hapa-
randa, Övertorneå, Pajala, Kalix och Överkalix.
- Turism är ingenting statiskt och tillsammans kan vi nå längre bort och till fler. Vi tittar ur ett gästperspektiv på vad som är unikt och intressant i vår destination, säger Svante Spolander, medlem.
Turismen ökar
Heart of Lapland har funnits i fyra år och samarbetet sträcker sig än längre bakåt i tiden. Att gemensamma satsningar gynnar alla är enligt medlemmarna klart.
- Den som säger att det inte händer någonting pratar i nattmössan.
Hotell grand arctic, Tornedalia och Svanstein ski är exempelvis redan fullsatta under jul-och nyårshelgen.
- Vi har fullt och har också lagt grunden för 2010 och 2011, det är jättepositivt. Gästerna kommer från Tyskland och Ryssland, säger Christi Sindsen, sälj-och marknadsförare till turistanläggningen i Svanstein.
De gemensamma satsningarna de närmaste två åren har en budget på fyra miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!