Trubbel med matematik kan handla om dyskalkyli

Skolpsykolog Stig Isaksson har konstaterat att många elever har problem med matematik i Haparanda.Nu utreder han vilken hjälp som är bäst.- Två elever har fått diagnosen dyskalkyli under det gångna året, säger Isaksson.

HAPARANDA2010-05-20 06:00
Det är skillnad på allmänna och specifika matematikproblem. Vid allmänna problem är det mesta inom matematikens värld krångligt. Är det däremot bara några områden som verkar stört omöjligt att förstå, då kan det röra sig om specifika matematikproblem, med ett annat ord kallat för dyskalkyli.
De två problemen ställer olika pedagogiska krav och olika träningsmetoder.
Sedan ett år tillbaka har skolpsykologen Stig Isaksson särskilt studerat matematikproblem på orten.
- Det finns många som har problem med matematik i Haparanda, säger Isaksson.
Under året har två elever fått diagnosen dyskalkyli.
Men det har funnits ett problem.
- Det har varit oklart vem som får ställa diagnos.
Därför skickade Isaksson frågan till Socialstyrelsen. Han ställde frågan om såväl läs- och skrivsvårigheter dyslexi och dyskalkyli. Svaret blev att personal som lyder under Hälso- och sjukvårdslagen har rätt att ställa diagnos om de anser sig ha kompetens.
- Svaret lägger ansvaret på oss.
Extra resurser
Isaksson som har mer än 25 års erfarenhet av arbete med barn- och ungdomspsykologi och psykiatri har tillsammans med skolchef Sven Forsberg beslutat att börja ställa diagnos själv. Därmed inleds "jakten på diagnosen" på riktigt. Vid misstanke om dyskalkyli utreds eleven av specialpedagog, lärare, skolläkare och skolpsykolog. Ett scanningsmaterial för utredning och träningsprogram för olika problemområden har köpts in så att ingenting ska missas.
- Det är väldigt viktigt och spännande, säger Isaksson.
När och om en diagnos ställs får eleven rätt till extra resurser, speciella träningsprogram och tekniska hjälpmedel som dator och miniräknare.
- Man ska vara lite försiktig med diagnoser och även tänka igenom om eleven tjänar på en diagnos.
Olika teorier
Vad dyskalkyli beror på är inte helt klarlagt.
- Det finns olika teorier. Det kan handla om arbetsminnet och exempelvis automatiseringen. Frågar jag vad 3 gånger 3 är blir svaret snabbt 9, för att det är automatiserat. Frågar jag vad 12 gånger 34 är måste man däremot tänka i flera steg. Vid dyskalkyli kan det blir så att multiplikationen inte automatiseras. Att lära sig klockan kan också bli svårt. Det kan också handla om problem med rumsuppfattning, men allt det går att träna, säger Stig Isaksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om