Svenska för alla - tack vare lärarna
Natalia Hedlund stod inför en stor utmaning när hon började på sfi-utbildningen (svenska för invandrare). Hon är blind och det fanns ingen kurslitteratur i punktskrift tillgänglig. Men tack vare lärarnas engagemang är hon nu nästan klar.- Det fungerade. Det gick lite sakta bara, säger hon.
Natalia Hedlund har ett inbyggt system i datorn som översätter det skrivna ordet till punktskrift.Foto: Kirsi Poikela
Foto: Kirsi Poikela
I kursen, som varade sex månader, ingick en två veckors kurs i Sverige.
- Vi fick se hur livet är i Sverige. Vi fick kunskap om de synskadades situation här och alla hjälpmedel som finns, säger Natalia Hedlund.
Kärleken ledde till flytt
Förutom inblick och kunskap
i det svenska samhället inträffade i mötet med svenska synskadade något som Natalia Hedlund inte hade väntat sig. Kärlek uppstod. Hon träffade en man som senare kom att bli hennes make och anledningen till hennes flytt till Sverige.
Stegen in till klassrummet går vant och stödet från käppen tycks nästan överflödigt. Natalia Hedlund har lärt sig att hitta i sfi:s lokaler
i Tornedalsskolan i Haparanda sedan hon började studera där i september. I juli förra året blev Hapa-
randa hennes nya hemstad.
De flesta som börjar läsa på sfi börjar vanligtvis på b-nivån, men eftersom Natalia Hedlund hade studievana och fem års studier på universitet till översättare bedömde lärarna att hon kunde börja direkt på c-nivån.
- Det var lättare för mig eftersom jag kunde prata engelska.
Hon kunde göra sig förstådd och kommunicera med lärarna, men ett hinder blockerade sikten i målet att lära sig språket.
Det finns ingen färdigtryckt kurslitteratur tillgänglig för invandrare i svenska på punktskrift. Det är beställningsvara som tar tid.
- Jag kan inte förstå varför det inte finns böcker. De kanske inte trodde att det skulle gå så många blinda?
Fick boken till slut
Hindret skingrades genom att lärarna på skolan engagerade sig. Marja Angeria Wikström använde sin egen tid till att skriva övningarna och mejla dem till Natalia Hedlund. Hon har ett inbyggt system
i datorn som översätter det skrivna ordet till punktskrift.
- Det fungerade. Det gick lite sakta bara.
Andra hjälpande händer som hade tillgång till utrustning skannade in och producerade kurslitteraturen i punktskrift till Natalia Hedlund. Det gjorde att undervisningen gick bättre och snabbare.
- Det blev roligare och lättare. Jag kunde läsa själv och jobba i mitt eget tempo.
Inte tillräckligt att studera
Utan kurslitteratur hade det blivit svårt att klara det nationella provet i svenska på c-nivån.
- Jag tror att jag är den första blinda som har gjort det.
Nu har Natalia Hedlund endast ett prov kvar i sista nivån innan hon är klar med sfi-studierna. Det planerar hon att klara av till sommaren, berättar hon på flytande svenska som hon har lärt sig på åtta månader. Men det krävdes mer än att bara studera.
- Det är inte tillräckligt att studera språket. Man måste läsa och skriva på svenska och titta på tv med mera. Du lär dig aldrig språket om du inte pratar och har kontakt med svenska människor. Annars kan du studera i tio år.
Regeringen gav direktiv i december om att utreda om man kan tidsbegränsa svenskundervisningen för invandrare. Målet är att fler lär sig svenska snabbare för en snabbare etablering i samhället
Vad tycker du om att tidsbegränsa sfi-utbildningen?
- Det är ingen bra idé. Det är inte så lätt för alla att lära sig ett nytt språk. Det är ju inte bara språket, även olika kulturer och traditioner. Det är inte viktigt att klara av det snabbt. Det är viktigt att lära sig.
➤ Sfi är svenskundervisning för invandrare som ska ge nyanlända samt invandrare som saknar grundläggande kunskaper i svenska språket förmågan att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska. Sedan den 1 januari 2007 är den en renodlad språkutbildning. Kursplanen innehåller fyra kurser A - D, där A är den mest grundläggande. Eleven startar i den kursen som är mest lämplig med hänsyn till utbildningsbakgrund och studievana.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!