Säkrare cykelvägar på gång
Säkerheten för gång- och cykeltrafikanter i Haparanda är på många håll dålig. Gropar, sprickor och farligt höga kantstenar finns efter färdvägarna.Men nu planerar Haparanda kommun åtgärder.
Göran Widgren och Gunwor Henriksson vill att fler ska motionera. Därför ska gång-och cykelvägarna byggas ut och repareras i Haparanda. Ett lysande exempel är den gång- och cykelväg som just nu färdigställs vid gränsen, ett projekt som bekostas av kommunen. "Det här är viktigt", säger Göran Widgren.FOTO: linda danhall
Foto: linda danhall
Resultatet av besiktningen innehåller allt från osammanhängande färdstråk, dåligt underhåll, undermånlig belysning, dåligt utmärkta färdvägar till rent farliga vägövergångar och partier med "extremt farlig kantsten".
- Jag cyklar mycket själv, men det är lätt att bli hemmablind. Det var bra med en granskning med nya ögon, säger Gunwor Henriksson, folkhälsoplanerare i Haparanda kommun.
Brister i underhåll
De allra flesta cykelolyckor som inträffar är singelolyckor som beror på dåligt utformade cykelvägar och brister i underhåll.
Cykelfrämjandet menar att för att en gång-och cykelväg ska vara säker bör den ha minst lika bra drift och underhåll som bilvägarna.
Men, så är det inte i Haparanda, enligt Cykelfrämjandet. "Borde inte kommunen värna mer och prioritera de oskyddade trafikanterna?", frågas det i rapporten.
Haparanda kommun planeras nu åtgärder, hur mycket pengar som kommer att satsas är oklart.
- Analysen ligger till grund för de investeringar vi har att göra. Det är mycket som behöver göras det första blir att skylta tydligare, säger Sven-Erik Bucht, kommunalråd.
Planering pågår
Kommunens planeringschef, Göran Widgren, säger att just nu planeras vilka stråk som ska prioriteras.
- Stadsviken är påbörjad där ska det bli en sammanhängande gång- och cykelväg och den kommunala anslutningen till gränsområdet färdigställs nu.
Någonting som står högt på allmänhetens önskelista är en överfart till Ikea och Ikanoområdet från området mellan Coop Extra och Frasses.
- Det finns med i planeringen, men det är finansieringen som måste lösa sig. Jag hoppas att vi kommer i gång nästa år, säger Göran Widgren.
Tills dess uppmanar han allmänheten att nyttja den överfart som finns även om det innebär en omväg.
- Att korsa E 4 innebär en stor risk för en själv, men man utsätter också andra för fara. Om en bil bromsar in kan en annan bil köra rätt in i den, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!