På samma spår

Behovet av gränsöverskridade infrastruktur är stort.På onsdagen träffades generaldirektörerna vid Banverket i Sverige och Finland, Minoo Akhtarzand respektive Ossi Niemimukko. för att diskutera frågan och vid ett seminarium i Haparanda.

Ossi Niemimukko och Minoo Akhtarzand, generaldirektörer för Banverket i Finland respektive Sverige, träffades på onsdagen för att resonera kring en gemensam infrastrukturlösning för framtiden.FOTO: Linda Danhall

Ossi Niemimukko och Minoo Akhtarzand, generaldirektörer för Banverket i Finland respektive Sverige, träffades på onsdagen för att resonera kring en gemensam infrastrukturlösning för framtiden.FOTO: Linda Danhall

Foto: Linda Danhall

HAPARANDA2009-02-12 06:00
Länge har frågan om gränsöverskridande infrastruktur diskuterats i gränstrakterna mellan Sverige och Finland. Nu är ämnet högaktuellt när en eventuell gruvstart kommer allt närmare.
Beredda
- Kommer beslutet om en gruvstart kommer allt att gå väldigt snabbt och då gäller det att vara beredda, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.
- Seminariet bjöd på en väldigt bra redogörelse för situationen. Det är ett oerhört viktigt projekt för hela Sverige och Finland. Nyckeln att lyckas är att vi samarbetar och det finns många frågor, inte minst finansiering.
De båda ländernas regeringar har beslutat om en utredning om behovet av framtida behov inom järnväg, sjöfart och vägar.
Snabbutredare
Seminariet var startskottet och målet är att utredningen ska vara klar den 1 maj. Regeringen har också tillsatt en utredare som ska skynda på planeringsprocessen.
- Vad det här kan komma att kosta?
- Jag vill inte nämna några summor men det är frågan om stora summor, säger Ossi Niemimukko.
Klart är att för att naturtillgångrna i norra Tornedalen ska kunna nyttjas och därmed främja tillväxten i området, krävs ett fungerande transportsystem.
Praktiska lösningar
På seminariet som pågår i två dagar framförde gruvbolaget Northland resources behovet av en järnvägsanslutning från Pajala till det finska järnvägsnätet till år 2013 då gruvbrytningen beräknas vara i full gång.
- Att bygga järnväg på fyra år är väldigt kort tid. Planeringsprocessen tar tid och nu gör vi en utredning, säger Akhtarzand.
Olika mått
Ett av problemen är också att järnvägarna i de båda länderna har olika mått på rälsen.
- Vi tittar på en lösning. En eventuell lösning kunde vara byte av gångjärn. Svårigheten är att de är väldigt tunga transporter vi pratar om, säger Niemimukko.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om