Haparandabanan anses vara viktig för godstransporter över gränserna både inom och utanför Europa. Pengarna ska användas till ombyggnationen av bangårdarna i Karlsborgsbruk och Kalix. Tre nya mötesplatser kommer också byggas på sträckan Boden-Kalix. Medlen räcker också till att finansiera byggnationen av den nya järnvägsträckan mellan Kalix och Haparanda samt en uppgradering av Haparanda bangård.
- Det är glädjande att EU ser hur viktigt det är med fungerande godstransporter i norra Europa, säger Lars Bergdahl, projektchef för Haparandabanan på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Projektet Haparandabanan beräknas kosta 3,5 miljarder kronor.
Trafikverket har fått i uppgift att rusta upp järnvägen mellan Boden och Kalix och bygga en ny järnväg mellan Kalix och Haparanda. Haparandabanan byggs i första hand för godstrafik och är den enda järnvägslänk som binder samman Sverige med Finland vidare mot Ryssland.