Sedan maj har arbetet pågått ordentligt efter att klartecken kom om en camping vid strandplan. Det är Hockeyklubben Asplöven som ska driva campingen med hjälp av ideella krafter. Per Kenttä är klubbchef och tror på satsningen.
– Så länge solen skiner finns alla möjligheter, säger han.
Tanken med placeringen är att erbjuda besökande både närheten till vatten och stad.
– Så att besökarna kan Haparanda från vår fina sida, där två länder möts.
Peter Juntti, tillväxtchef i Haparanda kommun, håller med Kenttä om förutsättningarna för campingplatsen.
– Riktigt, riktigt bra från alla aspekter en camping behöver. Det är det här vi vill erbjuda, säger Juntti. – Jag är helt säker på att det här är bra för Haparanda.
Först på plats med husbilen var Mary och Ulf Dahlin från Stockholm. De kom fram till campingen en dag tidigare och fick sova den första natten utanför grindarna. Mary har vuxit upp i Haparanda under sommarmånaderna eftersom släkten kommer från orten. I vuxen ålder har hon fortsatt besöka Haparanda.
– Jag längtar alltid tillbaka till Norrbotten. Sommarnätter ska vara ljusa, det har jag fört över på min man också, säger hon.
Nu var det mellan tre och fyra år sedan paret varit i Haparanda, bland annat på grund av brist på husbilsplatser.
– Jag har saknat att det inte varit något inne i Haparanda. Tidigare har vi stått vid Haparanda hamn, säger Mary Dahlin.
Men det är inte bara Juntti, Kenttä och familjen Dahlin som är glada över den nyöppnade campingen. Företagarna i närheten har också sin bild av det hela.
– Jag har saknat en bra camping i närheten, jag tror man kommer kunna se skillnad på affärerna. Kanske inte första året, men sedan så, säger Stefan Sundvall, butikschef på Candyworld i Haparanda och fortsätter:
– Nu är det mycket dagsturer, men folk kanske får upp ögonen för att stanna en längre tid.
Per-Olof Kinnunen driver Taavolagården och verkar dela Sundvalls syn på campingen.
– Varenda besökare som stannar i Haparanda är bra, säger han.
– Campingen behövs för att de ska stanna i flera dagar, jag ser bara fördelar med det.
Kinnunen möter i stort sätt bara personer som är positiva till det nya som händer i området, och menar att tänket bland företagare har förändrats de senaste åren.
– Vi ser oss inte som konkurrenter, vi kompletterar varandra.