Nu blir matematiken rolig

Kritik ledde till bättre undervisning i Haparandas skolor.Nu har lärare fått fortbildning och de nya kunskaperna nyttjas i klassrummen.

HAPARANDA2010-01-09 06:00
Matematikundervisningen fick våren 2009 skarp kritik när Skolinspektionen inspekterade Gränsskolan och Marielundsskolan i Haparanda. Kritiken rörde bland annat att många elever inte fick den undervisning de har rätt till, att undervisningen inte varierades, att lärare saknade tillräckliga kunskaper och att undervisningen var alltför styrd av läroboken.
Skolinspektionen krävde åtgärder.
Ska bli roligt
Sedan kritiken har en rad åtgärder vidtagits.
För att förbättra kvalitén och göra bättre uppföljningar och analyser av matematikläget på skolorna har tema-träffar införts med matematikutvecklaren. Där diskuteras om målsättningarna följs, vilka stöd som behövs och ytterligare åtgärder.
Rättar tillsammans
Flera lärare har genomgått vidareutbildning och en kompetensutvecklingsplan har upprättats.
Lärarna har också gemensamt börjat bedöma nationella prov i matematik och för nu gemensamma diskussioner om betygssättning.
Diskussioner om hur lärarna på bästa sätt kan stötta eleverna så att de når målen i matematik har också förts. En viktig del har varit att eleverna ska förstå varför de studerar matematik. Hur matematikundervisningen ska bli stimulerande och intressant har varit en viktig del i arbetet med att omsätta nya matematikkunskaper till praktik i klassrummet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om