Det var stor uppslutning vid järnvägsspåren intill Haparanda tågstation när Haparandabanan, totalt drygt 16 mil, invigdes av ministern vid lunchtid. På Haparandabanan, som går mellan Boden och Haparanda, ska framförallt gods fraktas.
Infrastrukturministern säger att Haparandabanan inte handlar om en liten del av Sverige.
- Haparandabanan ska ses i ett större sammanhang. Haparandabanan kopplar ihop Sverige och Finland, den får effekter i hela Sverige och ute i Europa.
Många bor i en kommun och jobbar i en annan, ofta med långa avstånd, när kan persontrafiken bli verklighet?
- Persontrafiken är på gång och kan vara verklighet om ett till två år, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Det talas om att Haparandabanan är ett första, viktigt steg mot Norrbotniabanan, kommentar?
- Det finns flera perspektiv och det är viktigt att tänka hela stråk, men Norrbotniabanan finns inte med i infrastrukturplanen från år 2010 och inte heller i de kompletteringar vi nu gör för åren 2020 till 2025.
Varför inte?
- Prioriteringar. Det handlar om pengar. Just nu är Norrbotniabanan inte med i planen till och med år 2025, men det betyder inte att den inte kommer med. Vi vet att stödet från EU förutsätter att banan är färdigbyggd år 2030, men vi vet också att reglerna ”lättats upp” på grund av att många länder i Europa inte hinner med, säger Catharina Elmsäter-Svärd.