Roland Jakobsson visar en artikel från NSD 27 juni och där är det bilder på gamla cyklar.
– Men det är ju sådana här jag, tänkte jag. Den här har jag, den där har jag och den där har jag. Det vore kanske kul att se?
Ja, visst. Och så visar han sina klenoder.
– Välkommen in till 1800-talet, säger Jakobsson och går in i garaget.
Det är inte världens största samling med alla märken och modeller som har funnits. Nej, Roland Jakobsson är intresserade av en röd tråd i sitt samlande och därför räcker det egentligen med fyra cyklar.
– Jag samlar cyklar efter tekniska utvecklingen. Jag är ju historielärare och mitt favoritämne är industrialismen och cyklarna visar hur industrialismen utvecklades snabbt. Från trä till stål, kullager, luft i däcken och från gjutjärn till rör.
Under 1960-talet skapade den franske smeden Pierre Michaux den första trampcykeln. Cykeln, som tidigare bara gick att sparka fram, fick pedaler på framhjulet.
– Benskakaren. Det är första steget i den materiella utvecklingen, säger Roland Jakobsson som håller på cykeln innan han går vidare mot nästa.
Nästa steg är höghjulingen, med det gigantiska framhjulet, som dominerade på 1870-talet.
– Varför i H-vete gjorde man ett sådant hjul? Ja, det var ju för att det skulle gå fortare, säger Jakobsson.
På höghjulingen är det stålekrar, på den förra var det trä. Hjulet är annorlunda med hårt gummi istället för järn. Ramen är gjord av rör i stället för gjutjärn.
Nästa cykel som kom under 1880-talet skulle bli en kontrast till höghjulingen. I stället för att riskera otäcka vurpor på den höga cykeln skapades det kom att kallas säkerhetscykeln, en cykel med lika höga hjul – och med kedjedrift. Det här var cykeln som gjorde Roland Jakobssons samling komplett.
– Den hittade jag i Stockholm för något år sedan. Det var sista länken för att få ihop den här kedjan.
Och den sista kommer från sekelskiftet. Den moderna cykeln, som fungerar som cyklar gör än i dag.
Roland Jakobsson har alltid haft en sparare i sig. Som liten samlade han på kopparmynt. Den här cykelsamlingen började egentligen med att han samlade på olika saker från Husqvarna. Då blev det även en Husqvarnacykel och sedan riktade han in sig på just cyklarna.
– Det är nog slumpen att det blev just cyklar. Jag gillar att cykla, fast jag cyklar själv på en helt vanlig cykel. Men det är ju en fantastisk uppfinning.