Jämtar kör ifrån lokala bussbolag

Nykomlingen KR trafik från Jämtland slår ut Österbergs buss och taxi i Haparanda.Det står klart sedan Länstrafiken genomfört en upphandling på busslinjerna i Norrbotten.- Vi måste göra oss av med personal, säger Kurt Österberg.

Länstrafikens upphandling ledde till en rad förändringar. Bland annat tar jämtländska KR trafik över åtta av 18 linjer.FOTO: Linda Danhall

Länstrafikens upphandling ledde till en rad förändringar. Bland annat tar jämtländska KR trafik över åtta av 18 linjer.FOTO: Linda Danhall

Foto: Linda Danhall

HAPARANDA2010-04-04 06:00
I en upphandling finns det vinnare och förlorare. I Länstrafikens upphandling blev KR trafik från Klövsjö i Jämtland den stora vinnaren och Österbergs buss och taxi i Haparanda förloraren.
Efter upphandlingen står det klart att KR trafik kommer att trafikera 8 av 18 lokala busslinjer i Norrbotten.
Det innebär att Haparandabon Kurt Österbergs företag drabbas hårt.
- Österberg upphör som entreprenör åt Länstrafiken. Jag känner djup empati med företag som förlorar sina uppdrag. Det är inte trevligt, men sådana är reglerna. Vi måste anta det billigaste anbudet, säger Lars Nilsson, trafikchef vid Länstrafiken i Norrbotten.
Kräver investeringar
Kurt Österberg är bekymrad.
- Vi förlorade linjen och det känns. En person måste gå, det är aldrig roligt att tvingas säga upp folk.
I anbudet krävdes att bussbolaget hade en buss med 60 platser. Det hade inte Österbergs.
- Jag tycker att jag har räknat ett lågt pris. Min buss har 53 platser och det krävdes en investering på tre miljoner kronor som jag var tvungen att räkna in. KR trafik hade kanske redan en 60-platsare.
Österbergs har trafikerat turen Långträsk-Keräsjoki-Haparanda, nu är den förlorad och företaget har inte en enda fast tur kvar.
- Storbolagen slår ut de små. Det blir för dyrt för oss att investera och det går inte att köra gratis. Vi får överleva på beställningsjobben, säger Österberg, vars företag startade 1954.
Uppsägningar väntar
KR trafik tar också över tre linjer i Kalix. Turen till Ryssbält, Båtskärsnäs och Pålänge. Vad det innebär vill inte Centrala buss i Norrbotten kommentera.
Även Tapanis buss i Haparanda förlorar en tur. Ägaren Inger Tapani konstaterar att det kommer att leda till personalnedskärning, men vill inte kommentera saken vidare.
Avtalen för busslinjerna gäller i fem år och går sedan att förlänga i ytterligare tre år.
Att KR trafik slår sig in bland länets lokala busslinjer ser Österberg som intressant.
- De har 400 miljoner kronor i omsättning och 280 bussar. De är konkurrenskraftiga. Som upphandlare vill vi ha konkurrens, det främjar både kvalité och pris. Det här känns spännande.
KR trafiks vd Linda Sahlén är glad.
- Det känns fantastiskt roligt. Vi trafikerar redan Inlands Expressen och har några chaufförer i Gällivare.
Bolaget tar över trafiken i sommar.
- Vi kommer att rekrytera folk på plats, säger Sahlén.
FAKTA Busslinjerna med ny entreprenör
220 Mörön-Luleå Centrala Buss i Norrbotten
221 Klövträsk- Alvik - Luleå Centrala Buss i Norrbotten
223 Brändön - Luleå KR Trafik
260 Gunnarsbyn - Boden - Luleå Bodens Busstrafik
261 Hundsjö-Boden Bodens Busstrafik
262 Gemträsk - Boden Bodens Busstrafik
301 Kalix - Ryssbält KR trafik
304 Kalix - Båtskärsnäs KR Trafik
305 Kalix - Lantjärv Centrala Buss i Norrbotten
309 Pålänge - Kalix KR Trafik
320 Lappträsk - Karungi Centrala Buss i Norrbotten
321 Långträsk - Haparanda KR Trafik
322 Seskarö - Haparanda KR trafik
343 Stråkan/Svartbyn- Överkalix KR Trafik
501 Jukkasjärvi - Kiruna Centrala Buss i Norrbotten
505 Rensjön - Kiruna Kiruna Trafik
521 Korpilombolo - Pajala KR Trafik
525 Junosuando - Anttis Centrala Buss i Norrbotten
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om