Sven-Erik Österberg åkte tåg med infrastrukturministern, tidigare i dag, mot Tornio och passade då på att dryfta Norrbotniabanan.
- Jag passade på att lyfta att det fattas en bit räls mellan Umeå och Luleå, för att få ihop den bottniska korridoren. Man ska väl inte tjata för mycket om det en sådan här dag men vi vill naturligtvis passa på att nämna det, säger Sven-Erik Österberg, som också var en av talarna under dagens invigning.
Vad svarade hon?
- Hon duckade i den här frågan just nu och kan inte ge några besked. Men vi måste ligga på regeringen om att ta ett beslut i den här frågan. Jag är övertygad om att Norrbotniabanan kommer byggas, och det måste ske så snabbt som möjligt, säger han.
- Det här är inte den sista invigningen som sker i Norrbotten med tanke på den kraftiga expansionen inom bland annat gruvindustrin. Det händer väldigt mycket här uppe och vi måste ta varje tillfälle i akt att nämna att det finns ett behov av infrastruktur. Vi har till och med börjat köra gods på inlandsbanan för att det är för trångt på stambanan. Det är klart att vi alltid ska försöka argumentera, säger Sven-Erik Österberg.
Varför sitter det så långt inne, tror du?
- Det är en lång sträcka, på 26 mil. Det är en stor investering som ska göras i konkurrens med satsningar i södra Sverige, säger han.