Vi har berättat att elektrifieringen av den drygt 2,5 mil långa bansträckningen mellan Haparanda-Torneå-Laurila är klar. På måndagen var det invigning och ministrar och inbjudna gäster från Sverige och Finland samlades för ett avslutande seminarium med lunch och tal på Grand Hotel Mustaparta i Torneå.
En av talarna var Sveriges infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
– Det här projektet frigör och öppnar upp en väldigt stor potential ur beredskapssynpunkt. Men även för arbetspendling, näringslivets behov och för kopplingen mellan Sverige och Finland. Det här är en stor dag för svenskt-finskt samarbete i den här delen av Norden, säger han om den nya bansträckningen.
Persontågstrafiken väntas rulla igång i början av 2026. Först behöver tågbolagen, kommunerna och svenska och finska staten komma fram till ett finansieringsbeslut. Däremot finns det möjlighet för godstrafiken att kunna rulla igång tidigare.
– När ett finansieringsbeslut är klart återstår att se. Men det är en process igång nu som ligger hos Transportstyrelsen i Sverige kring tillståndet för trafik på den här järnvägen. Godstrafiken tror jag kan fungera som läget är idag, säger Carlson.
Ett annat pågående projekt i länet är arbetet med underhåll och dubbelspår på Malmbanan, men där hade ministern inga nya besked att lämna.
– Malmbanan är högt prioriterad i ljuset av det säkerhetspolitiska läget, industrins behov av utökad kapacitet och en ökad framkomlighet och tillförlitlighet för att stärka robustheten, säger Andreas Carlson.
Enligt Andreas Carlson är regeringens plan framåt för Malmbanan att fortsätta arbetet med att utöka antalet mötesspår som ska fungera som partiella dubbelspår för att kunna öka kapaciteten på banan. Trafikverket har även påbörjat arbetet med att ta fram järnvägsplaner på dubbelspår på sträckan Luleå-Boden.
– Det är ett ganska ovanligt steg i sig för man brukar vänta in ett finansieringsbeslut innan man påbörjar planeringsarbetet. Men till följd av behoven som finns på Malmbanan och regeringens tydliga signal så har Trafikverket fått till uppgift att påbörja det arbetet. Det förförandet kapar i sig, två till tre år i ledtider i processen, säger Andreas Carlson.