Ingka Group är den största franchisetagaren inom IKEA och driver varuhus på 32 marknader. Sverige är en av dessa marknader. Gruppen tackar nu alla sina medarbetare med en gåva på 1,1 miljarder kronor för deras insatser under pandemin. I Sverige beräknas varje heltidsarbetande medarbetare på IKEA få dryga 9 000 kronor – oavsett enhet, position och lönenivå. Utbetalningen är en engångssumma. I Haparandra jobbar i dag runt 250 anställda på varuhuset med skiftande anställningsgrader.
– Alla anställda får ta del av pengarna. Hur stor summa eller procent det blir av 9000 kronor, som är baserad på en heltid, beror ju på hur mycket de arbetar. Vårt varuhus har ställt om liksom alla andra varuhus. Det blir en annan situation nu när vi börjat öppna upp och få in fler kunder i varuhuset, säger pressansvarige Henrik Eneros, IKEA i Haparanda.
En som är extra glad över nyheten om pandemingåvan är Julia Nordlund, som jobbat i femton år på IKEA i Haparanda. Hon kom till Sverige från Ryssland 2006 och samma år fick hon jobb på varuhuset. Hon är gift med en svensk/finsk man och familjen bor i Haparanda.
– Min arbetstid är 80 procent. Jag började i restaurangen och efter några år testade jag att jobba i varuhuset. I dag är mina arbetsområden logistik, kassan och matplatsen. Min arbetsdag startar på eftermiddagen och den börjar oftast med att jag fyller på varor, säger Julia.
Hon trivs bra på sin arbetsplats där det finns en mångfald bland personalen.
– Vi är från många olika länder och jobbar tillsammans och har kul varje dag. Många av oss mammor umgås också efter jobbet.
Hon är glad över bonusen de anställda fått som tack för insatsen under pandemin.
– Man blir så himla glad. Det är ju extrapengar i januari och för alla julklappar man köpt i december och räkningar.Först får nog pengarna komma in på mitt konto, så får jag se sedan se vad de ska användas till.
– Jag blev ju jätteöverraskad att vi fick bonusen i extrapengar efter alla leveransproblem som varit under pandemin. Det var riktigt bra och det uppskattar personalen. Jag gillar det jag gör och försöker komma till arbetet med en positiv känsla. Det gör allting så mycket bättre. Är kunden nöjd blir jag glad, säger Julia Nordlund.