Det är finsknorska projektet med Ishavsbanan som har tagit en ny riktning. Från att ha utrett flera olika alternativ till en ny järnvägslinje, bland annat en via Norrbotten, har man nu riktat in sig på ett av alternativen. Man har bestämt sig för att gå vidare med utredningen om sträckningen Rovaniemi-Kirkenes.
Sverige har inte varit på tårna och riskerar nu att gå miste om jätteprojektet, menar flera av Norrbottens främsta politiker. Men Micael Blomster och Marko Varajärvi som jobbar med transportfrågorna för både Ishavsbanan och nya Sidenvägen vill ändå lugna ned den här frågan. De menar att Ishavsbanan för det första ligger väldigt långt fram i tiden. Sedan är inget beslutat ännu.
– Läser man noggrant det som kommunikationsministern i Finland säger så är det att Rail Baltica kommer först i prioriteringen, sen Helsingfors-Tallinn-tunneln och ishavsbanan är prioriterad i tredje hand, säger Marko Varajärvi som är vd i Tornedalsrådet.
– Men jag är lite besviken på att Anne Berner (C) säger att det är Kirkenes som ska utredas, fortsätter han.
Det finns flera faktorer som kan tala för att Ishavsbanans framtid genom Norrbotten kan utredas igen, menar han. En sak är säkerhetspolitiken med närheten till Ryssland. En annan är hur industrin utvecklas. Om till exempel Kaunis Iron växer kan det vara en faktor.
– Om större malmtransporter blir av kan det förändra bilden helt och hållet. Så jag skulle säga att spelet är helt öppet, säger Micael Blomster som även tror på att godstrafiken mellan Kina och Europa kan ha en framtid i Haparanda/Torneå.