Här tankas det el-egant

Den har gått på batteri från Ystad.I fredags "tankades" elbilen i Haparanda.- Vi kör för miljön, säger Mattias Goldmann från Gröna bilister.

Mattias Goldmann från Gröna Bilister gav nycklarna till kommunfullmäktiges ordförande Tryggve Kenttä (S) i Haparanda.

Mattias Goldmann från Gröna Bilister gav nycklarna till kommunfullmäktiges ordförande Tryggve Kenttä (S) i Haparanda.

Foto: Fredrik Samuelson

HAPARANDA2011-07-01 19:23

I tre veckor har han tryckt gasen i botten - på tom tank. I fredags kom en elbil från Ystad till Haparanda.

- Vi har sicksackat genom Sverige för att träffa kommunpolitiker och prata om elbilar, säger Mattias Goldmann från organisationen Gröna bilister.

Dyr elbil
Budskapet har varit att byta ut bensinbilen mot en elbil. Allt för att minska den klimatpåverkan som biltrafiken skapar.

Men det kostar att köra utan tanklock. Cirka 350 000 kronor får i sådana fall Haparanda kommun betala för en elbil.

- Ja, den är dyr att köpa men den kostar bara två kronor per mil, säger han.

Inte särskilt långt kommer Haparandaborna heller. Med full "tank" når de Luleå, sedan måste litiumbatterierna laddas. Att ladda två mil tar en timme.

- Med ett snabbladdningsställe tar det bara 20 minuter att ladda 15 mil, säger Goldmann.

För ett snabbladdningsställe får kommunen betala en kvarts miljon till. En vanlig elstolpe kostar däremot bara några tusenlappar.

Långsiktig investering
Tryggve Kenttä (S), kommunfullmäktiges ordförande i Haparanda, var positiv till elbilen.

- Jag kan tänka mig att vi köper in en längre fram.

Är den inte dyr för Haparanda som har dålig ekonomi?
- Jo, men det är en investering som kan göras på flera år. Vi måste tänka långsiktigt, säger Kenttä.

- Kommuner sparar också i längden på att inte vara beroende av fossila bränslen, fortsätter Mattias Goldmann.

Maxhastigheten är begränsad till 130 kilometer i timmen. Om Haparandaborna får en elbil återstår att se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om