Haparandabanan tar form

Haparandabanan tar form och bygget av den första bron över Sattaoja är i gång. - Det här är början till något nytt. Man fattar inte vidden av hur stort det kan bli, säger kommunalrådet Sven-Erik Bucht.

Sven-Erik Bucht är lyrisk över den blivande järnvägen som nu tar form.  FOTO: ANNETH ERIKSSON

Sven-Erik Bucht är lyrisk över den blivande järnvägen som nu tar form. FOTO: ANNETH ERIKSSON

Foto: Anneth Eriksson

HAPARANDA2008-04-24 06:00
En sex meter lång vägbro och en 14 meter lång järnvägsbro ska färdigställas över bäcken Sattaoja, cirka sex kilometer öster om Sangis. NCC har nu sex man och ett antal underleverantörer som arbetar med bygget som beräknas vara färdigt sommaren 2009. Under sensommaren i år påbörjar NCC dessutom bygget av nästa bro, i Avajoki.
Diesellok
Haparandabanan sträcker sig mellan Boden och Haparanda och kommer att bli en oerhört viktig transportlänk år 2012 när den ska kunna premiärtrafikeras med diesellok i ett första skede.
- Det här är större än Malmbanan och när den började byggas, detta öppnar helt nya dörrar och ger länkar att ta in gods via järnvägen, säger Bucht.
Det europeiskt standardiserade signalsystemet ERTMS L2 ska installeras på Haparandabanan. I dagarna stod det klart att företaget Ansaldo signal Sweden AB vann upphandlingen och de ska därmed utveckla och utrusta järnvägen med ett signalsystem som baseras på radiosignaler.
Tre miljarder
Hela projektet med upprustning/ombyggnad av befintlig bana mellan Boden och Kalix/Karlsborg, den nya järnvägen mellan Kalix och Haparanda, samt Haparandabanans signal/tele och kraftförsörjning beräknas gå på tre miljarder kronor. Haparandabanan uppskattas vara helt klar och elektrifierad år 2016.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om